Három év kényszerszünet után
2014-ben újból elindult (és az idei idény lassan véget is ér) a
Red Bull Air Race, a műrepülő versenyek „rali-világbajnoksága”.
A 2003-ban útjára induló nemzetközi versenysorozat nekünk
magyaroknak kivált kedves, hiszen versenyről versenyre
szurkolhattunk-szurkolhatunk a mindenki által tisztelt Besenyei
Péternek, a felfújható akadályok közötti, gyorsasági légi
manőverezés viadala egyik „atyjának”. Besenyeire egy egész
ország büszke volt, amikor a Red Bull Air Race első idényét
megnyerte, majd mikor azt követően három alkalommal is a második
helyen végzett. Magyarország legsikeresebb, a versenytársai életét
még ma is „megkeserítő” pilótáján kívül az évek során
számos más ország (Egyesült Államok, Nagy-Britannia,
Franciaország, Ausztria stb.) repülő professzorai is részt vettek
a versengésben. 2010-ben pedig újoncként megjelent a színen az
érett, sok évtizedes tapasztalattal bíró pilótákból álló
mezőny egyik legfiatalabb tagja a cseh Martin Šonka.
Ismerkedjünk meg egy kicsit a kivételes képességekkel megáldott
bohém légi lovassal.
Martin Šonka |
Martin Šonka
Dvůr Králové nad Labem-ben született 1978-ban, majd
családja két éves korában a dél-csehországi Tábor városa
melletti kisvárosba, Sezimovo Ústíba költözött. 17 éves korában kifosztva a malac
perselyét befizetett egy motoros sétarepülésre, és ez az élmény
el is döntötte a pályaválasztás kérdését. 19 éves korában
megkezdve repülő karrierjét, kezdetben siklórepüléssel
próbálkozott igen sikeresen, de hamarosan megszerezte a motoros
pilóta engedélyét is. 2000-ben belépett a katonasághoz, ahol az
évek során számos géptípust, köztük L-29 Delfin, L-39 Albatros
kiképzőgépeket, L-159 Alca és JAS-39 Gripen harcigépeket is
vezetett.
Gripen |
2003-ban elkezdett motoros műrepüléssel foglalkozni
olyan sikerrel, hogy egy év múlva már a cseh nemzeti légi
akrobatikai csapat tagjává választották. 2005-ben sikerrel
befejezte az egyetemi tanulmányait a Pardubicei Egyetemen,
ugyanakkor időközben többszörös siklórepülő bajnok lett.
A nem túl harsány, de annál
határozottabb fiatalember 2008-ban megnyerte hazája műrepülő
bajnokságát, amely diadalt ezt követően még három alkalommal
(2011, 2012, 2013) is megismételt. 2010-ben, alig 31 évesen, a
kanadai Pete McLeod mögött második legfiatalabbként csatlakozott
a Red Bull Air Race versenysorozatba, ahol egyik segítője, a
csapatát vezető bátyja, Josef lett. Az első idényben ugyan a
mezőny vége felé végzett, de a sok nála jóval öregebb és
rutinosabb pilóta mellett igazán nem volt miért szégyenkeznie.
Sőt azzal vívta ki a többiek elismerését, hogy felvállalta a
„tanuló” szerepet és nem próbált rögtön veszélyes
manőverekbe kezdeni.
Akadályverseny a levegőben |
Martin 2011 és 2013 között, a már
említett három éves szünet alatt sem unatkozott, számos
nemzetközi viadalon vett részt, nem ritkán megnyerve azt és
különféle légi bemutatókon kápráztatta el a közönséget.
2014-ben szó szerint újból beszállt a Red Bull Air Race-be, és
jelenleg a 8. helyen áll a 12 fős mezőnyben, két pozícióval
megelőzve a „mi Péterünket”.
Egy szolid kis fordulás |
Minden továbbiak helyett, nézzük meg
itt és a Youtube-on található számtalan pompás videofelvétel
egyikén, hogy mit is tud Martin Šonka,
és csodáljuk együtt a szimpatikus cseh pilóta légi parádéit.
Ezt mindjárt a soron következő hétvégén meg is tehetjük,
hiszen a nem túl messzi, kelet-morvaországi Otrokovicében
szeptember 13-án rendeznek repülőnapot Šonka részvételével.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése