Az
elmúlt „ünnepi” hosszú hétvége kiváló alkalmat nyújtott
honfitársaink sokaságának, hogy felkeressék Csehország szépséges
fővárosát, bejárva annak belvárosát, megtekintve a fontosabb
látványosságokat, vagy éppen meglátogatva a nevesebb és kevésbé
ismertebb sörforrásait. Ahogyan az szokott lenni, az utcákat járó
majd valamennyi turista átkelt a prágai hidak egyikén, felkeresve
a szemközti „pesti” oldalt (Óváros, Újváros, Vyšehrad
stb.) vagy éppen a „budait” (Kisoldal, Vár stb.). A lágyan
hömpölygő Moldva folyót átszelő prágai hidak közül
természetesen most is a legszebb, legrégebbi, legpatinásabb
vonzotta leginkább az embereket. Ez nem csoda, hiszen aki Prágában
jár annak szinte kötelező áthaladnia a Károly hídon, mely
nélkül szinte már elképzelhetetlen lenne maga a város is.
Mostani cikkünkben ezen csodás emberi alkotás és elődeinek
történetével foglalkozunk.
A csodás Károly-híd |
A Judit híd építőjének a fejszobra |
A
mai Prágában az első, ekkortájt még fából készített Moldva
hidat a mai Károly hídtól kissé északabbra valamikor a X. század
harmincas éveiben építették meg. Természetesen csak idő kérdése
volt, hogy a törékeny hidat mikor éri utol a végzete, és ez a
pillanat 1157-ben következett be, mikor egy komolyabb árvíz
csaknem az egész építményt elsodorta. A stabil átkelési
lehetőség azonban felettébb hiányzott az embereknek, ezért három
évvel később II. Vencel király, elsősorban felesége, Judit
sürgetésére egy új, immáron kőhíd megépítése mellett
határozott. Az 1172-re felépült, 514 méter hosszú, 7 méter
széles, 27 alacsony boltíves hidat az elkészítését forszírozó
királyné után Judit hídra keresztelték el. Az új híd, amely
Európa második kőből készült hídja volt, egészen 1342
februárjáig maradt fenn, ekkor azonban egy hatalmas árvíz szinte
teljesen megsemmisítette. Kisebb maradványai fennmaradtak néhány
épület alapzatánál, egyik hídtornyát részlegesen felhasználták
a mai Károly híd múzeumnak helyet adó kolostori épület
építéséhez, néhány hídpillért pedig még mindig a Moldva
medre rejt. A későbbi Károly híd falában pedig, afféle
vízszintjelzőként egy szakállas ember feje is látható, amely
faragvány a legenda szerint az egykor volt Judit híd építészét
ábrázolja.
IV. Károly király |
A
Judit híd megsemmisülését követően egy fahíddal próbálták a
város két része közötti összeköttetést megoldani, de mindenki
számára nyilvánvaló volt, hogy ez csupán egy ideiglenes megoldás
lehet. Luxemburgi János király ugyan elsősorban a Judit híd
helyreállítását támogatta, de a távollétében az uralkodást
ellátó fia, a később IV. Károly király inkább egy új híd
megépítésében gondolkodott, egy olyan építményben amely
tükrözi királyságának nagyságát. Pénz azonban nem volt a
királyi pénztárban, ezért Károly a korábban a Judit hidat is
„üzemeltető”, hídpénzt szedő keresztes lovagrendtől
szerzett tőkét a híd építéséhez, valamint megszerezte Arnošt
pardubicei érsek hathatós támogatását is.
Alapkőletétel |
1357.
július 9-én az immáron királlyá választott IV. Károly
jelenlétében tették le a híd alapkövét, és a hosszú,
fáradtságos munka a kezdetét vette. A király a valaha volt
negyedik legnagyobb cseh híd (518 méter hosszú, 9-9 és fél méter
széles, 16 pillérrel) első főépítészének egy bizonyos Ottó
mestert nevezett ki, majd 1360-ban Petr Parléř, kedvenc építésze
is csatlakozott a munkához, egészen az 1397-ben bekövetkezett
haláláig. A híd természetesen védelmi, stratégiai célokat is
szolgált ezért a két végére hídtornyokat is megálmodtak,
közülük elsőként a ma is megcsodálható Óvárosi hídtornyot.
A híd építése nem ment könnyedén, hiszen sorra jöttek a
menetrendszerű árvizek, amelyek mind-mind kárt okoztak az épülő
műben. Végül 1402-ben az ekkortájt Szent Vitusnak hívott híd
munkálatai befejeződtek, az elkövetkező évszázadok azonban
korántsem hagyták békében állni a művet.
A huszita csapatok harca a hídon |
Mindössze
harminc évvel később, 1432-ben, az Óvárost is elöntő hatalmas
áradásban a híd öt pillérje megsérült, három helyen
átszakadt. Szinte hihetetlen, de csak 71 évvel később sikerült a
hidat teljesen helyreállítani. Pogyebrád György király 1464-ben
faragtatta az első szobrokat a hidakra, és letette a Kisoldali
kettős hídtorony alapjait.
A Prágai-híd az 1636-os rajzon |
1496-ban
és 1655-ben újabb áradások okoztak nagyobb károkat, de mindegyik
alkalommal rögvest nekiláttak a helyreállításnak. A hídon ma is
látható 28 barokk szobor túlnyomó többsége 1683 és 1714 között
készült el. Elsőként a mártír halált halt Nepomuki Szent János
szobrát helyezték el. Pontosabban ma már az eredeti szobrokat a
vyšehradi
vár fala rejti, a hídon ezek replikái láthatók. A cél egy
szabadtéri szoborgaléria létrehozása volt, és ami azt illeti ez
sikerült is.
A szobrokkal ékesített híd az 1845-ben készített festményen |
1723-ban
már olajlámpák fényénél lehetett átkelni a hídon, majd
1788-ban az országban egyedülálló módon szabályozták a
közlekedést, előírva a jobb oldalon haladást. 1794-ben azonban
egy soron következő, jeget és uszadékfát is magával hozó árvíz
eltömítette a hídpilléreket, így a víz a híd fölött csapva
át, magával vitte a hidat őrzőket is. 1829-ben Prága első
tömegközlekedési eszközei, az omnibuszok is birtokba vették a
Károly hidat, amely egészen 1841-ig az egyedüli híd volt a
fővárosban. 1848-ban Windischgrätz birodalmi katonái számos
barokk szobrot meglőttek, ezeket 1853 és 1861 között pótolták.
A híd, amelyet addig leginkább Prágai-hídnak, vagy Kőhídnak
hívtak végül 1870-ben kapta meg a ma is használt Károly híd
nevet.
1872 - ezt még kibírta a híd |
1890-ben
következett be az eleddig utolsó katasztrófa, melynek során a híd
nem bírta az uszadékfa és a jég együttes nyomását, három
pillére súlyosan károsodott, maga a híd pedig több helyen is
beszakadt. De ahogyan a múltban számos alkalommal, ekkor is a
helyreállítás mellett döntöttek. Ennek során a pilléreket acél
„kofferbe” helyezték, amelyek jóval inkább ellenálltak az
uszadék és a víz nyomásának.
1890 - ezt már nem |
1905-ben
a ló vontatta járművek helyett villamos kezdett el járni rajta. A
villamosokat 1908-ban egy évre, majd 1932-től újra buszok
váltották fel. 1938-ban felkerült a hídra a legfiatalabb
szoborcsoport Szent Cirill és Szent Metód alakjával is.
1939 - az Óvárosi hídtorony |
A híd a
II. világháborút szerencsésen átvészelte, majd 1962-ben
műemlékvédelem alá helyezték. Három évvel később kitiltották
a járművel történő közlekedést, így innentől kezdve teljesen
birtokba vehették az egyre sokasodó számú turisták. A Károly híd
legutolsó nagyobb rekonstrukciójára 1965 és 78 között került
sor, amelynek során homokkőről a jóval ellenállóbb gránitra
cserélték ki a híd burkolatát. A híd utolsó próbájára
2002-ben került sor, amikor az ország történetének legnagyobb
jegyzet árvizét is sértetlenül vészelte át.
1960 - itt még jártak autók a hídon |
A
Károly híd az idők során számos fontos történelmi eseménynek
is a színtere volt, de erről és a hidat övező számos
legendáról, történetről egyszer külön értekezünk. A híd ma
már a prágai várral és történelmi városrésszel egyetemben az
UNESCO Világörökség részét képezi, egyike a világ legszebb
folyami átjárónak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése