Akkor
és most sorozatunk folytatásaként ellátogatunk Csehország egyik
legizgalmasabb várromjához és a lábainál elterülő „tóhoz”.
Első,
valamikor 1850 körül
készült képünkön Zvíkov várának távoli képe látszik. Jól
látható az ekkor még igen jó állapotú kastély, amelyhez
hosszú, kanyargós gyalogút vezet. És ugyancsak megfigyelhetjük a
vár alatti mélységben kanyargó folyót, az Otava-t. Ami azonban
nem látszik, az a vár túl oldalán hömpölygő vizű másik nagy
folyó, a Vltava (Moldva). A zvíkovi várat ugyanis – ezzel immár
nem árulva el nagy titkot – e két nevezett vízfolyás
összefolyásánál építették egy hatalmas sziklatömb tetejére.
A
várkastély hivatalos honlapján fellelhető képen (amely szintén
a XIX. századból származik) is jól látszik a vár, a Moldva és
ott ahol a vízparton az a nem is kicsiny ház áll(t), nagyjából
ott ér össze a két folyó vize.
A
következő, 1912-ben készült képen is elsősorban a Moldvát
láthatjuk, de az is megfigyelhető, hogy a becsatlakozó Otava és a
Moldva vize egy ideig, egy vékony hordalék gáttal elválasztva
egymással párhuzamosan folyik, és csak később egyesül
ténylegesen. Akkoriban a meder kotrás tevékenysége még nem volt
túl intenzív.
Az
1922-es, népi idilli fotó alján is jól látszik a két folyó
összefolyásánál képződött hordalék sarkantyú. Ez a kép a
következő néhány évtized során nem is változott, annyi
különbséggel, hogy a vár állaga folyamatosan romlott, és ezen
nem segített a világháború utáni állami kisajátítás sem. Ez
a változatlanság a kommunista-szocialista éráig tartott.
Talán
a fiatalabbak nem, de a magunk fajta öregebb motorosok tudják, hogy
a kommunista-szocialista időszakban sokszor a földtől Himalája
magasságig elrugaszkodott természet átalakító tervek születtek
garmadával és sajnos sok esetben ezek meg is valósultak. Az ember
„javára” történő fejlesztések, monstre építkezések sorába
tartoznak a folyóvíz energiáját hasznosító vízi erőművek
építései is. Magyarországon ebben az időszakban készültek el a
Tisza felduzzasztásával, a tiszai vízi erőművek (jóllehet itt
az első tervek már a két világháború között megszülettek),
és persze ki ne ismerné a bős-nagymarosi vízlépcső vagy inkább
vízlép-CSŐD történetét.
Csehországban
sem volt ez másként. A különböző folyókon (összesen kb.
17-18 vízfolyás) sorra születtek a vízerőművek (néhány folyó esetében
több is), amelyek stabil működéséhez elengedhetetlen a
kiszámítható vízmennyiség, így ennek biztosításához az
erőművek felett hatalmas felduzzasztott vízfelületek kerültek
kialakításra. Az 1954 és 61 között az Otava-t magába fogadó
Moldván, Orlík magasságában is megépítettek egy duzzasztógátat,
Csehország legnagyobb duzzasztóját, aminek köszönhetően a víz
szintje több tíz métert emelkedett, létrehozva az Orlíki-tavat. A gáttól több mint 20
km-re lévő zvíkovi kastély pedig egyszerre fellegvárból vízi
várrá alakult át.
Hogy mennyi hasznot és mennyi kárt okoztak és
okoznak ezek a víz felduzzasztások arról megoszlanak a vélemények.
Egyszer majd megpróbáljuk felgöngyölíteni a témát, de nem
most. A lényeg, hogy a mai látogatót már az alábbi kép fogadja:
Panaszra
nem lehet okunk így sem, a látvány gyönyörű, csak más mint
alig több mint fél évszázaddal ezelőtt.
Balról az Otava, jobbról a Moldva öleli a Várat |
Reméljük
felkeltettük az olvasók érdeklődését a zvíkovi vár iránt, és
örömmel olvassák majd következő bejegyzésünket amely a vár
gazdag történelmével és mai látnivalóival foglalkozik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése