Ünnepi körtúra Třeboňban I.: Az óvárostól a Világig

Csehországban egy pár nappal ezelőtt, egész pontosan november 17-én ünnepelték a szabadságért való küzdelem és a demokrácia napját (Den boje za svobodu a demokracii). 26 évvel ezelőtt, azaz 1989-ben ezen a napon szervezték a rendszerváltó Bársonyos Forradalom első nagyszabású tüntetését. A csehek, mint egy igazi állami ünnepnapon természetesen a munkaszünet pihentető élményének adták át magukat. Mivel mást mi sem tudtunk tenni, ezért úgy döntöttünk, hogy „nagy duzzogva” magunk is csatlakozunk a csehekhez és aktív pihenésre szánjuk el magunkat. Az előző napi sörgyári pince látogatást követő kései ébredés, és az így némileg időben megcsúszott reggeli elfogyasztása után eldöntöttük, teszünk egy pár órás helyi túrát itt, a dél-csehországi Třeboňban, a halastóvidék központjában. A jó szerencse kifejezetten kellemes időjárással lepte meg az országot, időnkénti felhővonulás és egy-egy kósza zápor zavarta csak meg az évszakhoz képest szokatlan meleggel társuló napsütést. Třeboň köztudottan a kerékpározás cseh „fővárosa”, mi mégis ezúttal a két lábunkat választottuk közlekedési eszközként. Neki is láttunk kellemesen fárasztó túránknak. Következzék úti beszámolónk egy kis szöveg – pár kép stílusban.

Třeboň a halastavak és bicajosok fővárosa
Kilépve szálláshelyünkről, a korábbi megállapításunk rögtön egy friss igazolást talált. Jóllehet nem éppen a drótszamarasoknak kedvező évszak közeledik, de ahogyan az a képen is látható a városkában éppen most újították fel az egyik kerékpársávot, kerékpárutat. Bevallom örülnénk neki, ha olyan mértékben növelnék és tartanák karban a kerékpár infrastruktúrát hazánkban, mint észak-nyugati majdnem szomszédainknál.

Friss útfestések

Lakóhelyünk az óváros közvetlen közelében leledzett, így csupán egy pár tíz méter megtételével felbukkant előttünk a csodás třeboňi történelmi központ egyik impozáns bejárata az 1525-27 között épült Hradecká brána, azaz a Hradeci kapu. A kapu és az óvárost határoló falak előtt fut az környező halastóvidék tavait összekötő ún. Arany-csatorna (Zlatá stoka).
Hradeci kapu
Arany-csatorna
A kapun áthaladva hamarosan a városka reneszánsz és barokk, többségében árkádos épületekkel határolt csodálatos főterére értünk. A téren külön említést érdemel a régi Városháza tornya, ahonnan fenséges panoráma nyílik a városra.
Főtér
A főtéren éppen a jól megszokott déli ebédeltetésre készülődtek, az egyik szálloda napközbeni gyorséttermében is már kirakták az aznapi menüt. A közismert (legalábbis a csehek számára) rövidítésekkel krétával felírt listán egyebek mellett szerepel az olvasóink, és a Csehországot járók számára kedves Morva veréb káposztával és krumplis knédlivel (Morav. vrabec zelí, BK), vagy éppen a Kulajda leves.
Napi menü
A tér túlsó végén hívogatóan tárta ki pompás kapuját a kastélyudvar, de mi ezúttal ellenálltunk a kísértésnek. Ugyancsak vonzó irány lehetett volna a Budějovicei kapuhoz (Budějovická brána), valamint a kép hátterében látható Szent Egyed-templomhoz és a hozzá csatlakozó XIV. századi ágostonrendi kolostorhoz vezető utcácska. Mi azonban fittyet hányva ezen csábításoknak, és mintegy a főtér folytatásában a kastély egy szárnya alatt vezető árkádon át, egyenesen a park felé vettük utunkat.
Kapu a kastélyudvar felé
A Szent Egyed-templom felé vezető utca
Irány az árkád
A park ugyan pazar őszi színekben pompázott, de a lombhullató fák többsége már pucérra vetkőzött. A természeti értékeket bemutató múzeum bejáratánál néhány látogató mellett két igazi helybéli páva (mint egy valamirevaló cseh kastély állandó kellékei) is további színt vittek a kertbe.
Kastélykert részlet
Pávák
A kastélypark őszi színei
Átvágtunk a kerten a túlsó kijárat felé, majd keresztülhaladva egy kis csatornát átszelő hídon, a városka már jóval később épült lakórészei felé vettük az irányt. De az egyik oldalán lakóteleppel szegélyezett főúton még további építészeti értékekre is rábukkanhatunk, mint például a mai Városháza szépen felújított épületére.
Kis hidacska
Az új városháza
A városközponttól nyugat felé távolodva egy rövid megállóként beiktattuk még a Dél-Csehországra oly jellemző sgraffito festésű Sv. Alzbeta, azaz Szent Erzsébet-templomot és az őt körülvevő temetőt. A temető bejáratainál nagy táblák jelzik, hogy merre lehet tiszteletet tenni a város nevezetes személyiségeinek végső nyughelyénél. Egy ilyen tájékoztató táblát bizony szívesen vennénk a magyarországi temetőknél is.
Irány a Szent Erzsébet-templom
A Szent Erzsébet-templom maga
Temetői tájékoztató tábla
Búcsúzva a templomtól és a temetőtől, elhaladtunk a mindenféle nagy csinnadratta nélkül épített helyi futball pálya, sportcentrum mellett, majd megérkeztünk Třeboň egyik fő vonzerejéhez, az Auróra fürdő komplexumhoz és szanatóriumhoz, ahol egykoron Bohumíl Hrabal is kúráltatta magát. (Lásd korábbi cikkünket ITT!)
Sportpálya
Az Auróra fürdő
Vár ránk a Világ!
A fürdőhelyhez egy csodás sétáló, pihenő park is csatlakozik, melyen áthaladva kiérünk a Világ-halastóhoz (Rybník Svět), melynek megkerülésével folytatódott túránk. De az utunk ezen Világ körüli szakaszáról egy következő cikkünkben számolunk be.