Irány Pozsony, irány a „majdnem Csehország”

Idén ünneplik Csehország és Szlovákia egykori közös állama, Csehszlovákia alakulásának 100. évfordulóját. A neves eseményről mindkét országban különleges rendezvényekkel, kiállításokkal, változatos programok sorával emlékeznek meg. Mi pedig az évforduló alkalmából teljesen rendhagyó módon egy barátunk Szlovákia fővárosában, Pozsonyban tett túrájáról szóló cikkét osztjuk meg olvasóinkkal.

Pozsony és a Duna

„Márton vagyok, 20 éve Prága és 15 éve Csehország függő. Bár Csehországba általában minden évben legalább egyszer eljutok, Prágába már nem. Tavaly alternatív megoldásként kipróbáltuk Brnót, ami a régi tapasztalatokkal szemben (áruháznál megállás, gyors körbe szaladás a belváros déli oldalán, sör vásárlás az áruházban, majd tovább indulás), hatalmas élmény volt. Idén tavasszal, a 3 éve Prága és Csehország függő barátommal, Zoltánnal, már elkezdtük egymással megosztani a google maps alapú virtuális prágai túráinkon felfedezett új helyeket, majd ennek hatására el is kezdtük tervezni az idei prágai utunkat. Ám a felbuzdulás ellenére úgy alakult a sors, hogy a cseh út kútba esett, így más lehetőség után kezdtem nézni.
Pozsonyi eklektika
Ekkor merült fel Pozsony, mint úti cél. Miért is ne? Végül is ez a legközelebbi külhoni nagyváros a Csehország felé vezető vasútvonal mentén (4 óra oda-vissza Váctól). A szlovák nyelv, legalábbis az én szintemen csaknem ugyanaz mint a cseh, jó sörök itt is bőven akadnak, van egy szépen rendbe tett óvárosa, és egy vár is magasodik a folyóparti belváros felett. A valódi utazást előkészítendő először virtuális túrákat tettem a városban. Felül- és utcanézetből is bejártam, számos ajánló oldalt látogattam meg, és így sikerült kialakítani egy kb. 10-15 elemből álló célpont csokrot. A célpontok kiválasztásának elsőrendű szempontja természetesen a sör volt, így a kulturális vagy építészeti látnivalók mellett 6-7 helyi mini sörfőzde és 5-6 cseh sört kínáló étterem, kocsma lett kiválasztva. A virtuális túra végképp meggyőzött minket így már csak a szálláskeresés, -foglalás volt hátra. Végül szállásként a legbelvárosibb utcában, egy tetőtéri apartmant választottunk.

Pozsony a sörváros
Utazás: A menetidő Budapestről 2 óra 26 perc, amivel még Magyarországon belül utazva is sokan kiegyeznének. Az első nemzetközi gyorsvonat a Nyugatiból ugyan 5.41-kor indul, de ez egy csöppet korai, így mi inkább a 7.41-es Hungária EC-t tartottuk ideális választásnak. A vonatról a menetrend szerinti 10.07-kor már le is tudtunk róla szállni a pozsonyi főpályaudvaron (Bratislava Hlavní Stanica). Jó tudni, hogy a vonat a határ előtt még megáll Vácon, Nagymaros-Visegrádon és Szobon is. Visszafelé pedig délután 17.53-kor (Hungária EC) és 19.53-kor (Metropolitan EC) is indul nemzetközi gyorsvonat. Mindez összességében azt jelenti, hogy „pozsonyi sörtúra” esetén akár egynapos túrát is szervezhetünk. A Pozsonyon belüli tömegközlekedésnél Budapesttől eltérően zónára és időtartamra szóló menetjegyet vagy 1-2-3 napos bérleteket is lehet váltani. Persze ha a belváros közelében találunk szállást, úgy érdemesebb egyszerűen besétálni. A kerékpárbérlés is lehetőség, hisz nemrég adták át Pozsonyban is a Mol Bubi-hoz hasonló közösségi kerékpár kölcsönző rendszert, amelyet folyamatosan bővítenek a jövőben.

Ernyők alatt
Szállás: Napjainkban rengeteg online szállásfoglaló oldalon válogathatunk a temérdek szállás közül, így mindenki megtalálja az igényeinek megfelelő szállást. Arra azonban figyeljünk, hogy bár az óvárosban is lehet egész olcsón akár egész apartmant (kétszemélyes) is bérelni, de azok általában tetőtérben vannak. És ezek egy forró nyár során (mint pl. az idei volt), bizony elég melegek tudnak lenni főként légkondicionálás nélkül. Arra is számítsunk, hogy a pozsonyi belvárost is utolérte a turistaáradat. A dunai kirándulóhajók utasai, a Prágából Budapestre tartó bulizó fiatalok közül is egyre többen szakítják itt meg útjukat akár egy hétvége erejéig. Ennek megfelelően az óvárosban hömpölyög a tömeg, minden vendéglátóhely tele van, és késő éjszakáig tartanak a bulik, utcai koncertek. Így ha aludni is szeretnénk, akkor célszerűbb a központtól kicsit távolabb lévő szállást foglalni.

"Sörhajó"
Étkezés: Pozsonyban kis kutatással is rengeteg olyan vendéglátóhelyet lehet találni, ami akár Prágában, a pesti belvárosban, vagy egy cseh kisvárosban is lehetne. Számtalan helyi, mikrosörfőzde és étterem, “kézműves” hamburgerező, hagyományos szlovák (és cseh) ételeket kínáló étterem, pub, partihely van itt is. Ha valaki hajlandó kicsit eltávolodni a belvárostól, akkor a Duna partján is találhat hangulatos helyeket, mint például a Mark Twain. A szlovák sörök nagy része hagyományosan sokkal jobb, mint a magyar tömegsör. Akik sokat túráztak, síeltek Szlovákiában, már biztos választottak szlovák sör kedvencet. (Steiger, Topvar, Stein, stb.), de ezek mellett Szlovákiában hatalmas örömünkre nem kell a jól ismert cseh kedvenceket sem mellőzni. A jól ismert világmárkák (pl. Pilsner Urquell, Staropramen) mellett olyan söröket kóstolhatunk, mint Choteboř, Svijany, Bernard, Bakalař. A legtöbb helyen legalább három világos és egy barna sör biztos van egy-egy márkából. Az árak szerintem kicsit magasabbak, mint Prágában (persze nem az Óváros térre, Vencel térre vagy a Nerudovára gondolok), de a pesti bulinegyednél még mindig olcsóbbak. A sörök 1,7-2,3 euro között mozognak, de a kisszériás, felsőerjesztésű, kézműves sörök itt is drágábbak. Az ételek árai is ennek megfelelőek, de szerencsére nem ostromolják az egeket. A vendéglátóhelyeken a csehországi útjaim során felszedett minimális cseh tudásommal próbáltam rendelni, amely legtöbbször elég is volt. Ha pedig nem egyértelmű kérdést szegeztek nekem, akkor kénytelen voltam angolra váltani. Ám ez sem okozott problémát, mindenhol profik és/vagy kedvesek voltak a felszolgálók. Igaz akadt olyan hely is ahol 20 percet kellett várni az első és utolsó sörünkre. Nyugodtan beülhetünk bárhova, nem fognak kinézni minket sehonnan.

Sörök és árak
Kultúra: Az első utunk célja még nem a kulturális célpontok meglátogatása volt, sokkal inkább a város hangulatának megismerése, és az interneten felfedezett helyek meglátogatása. Ám így sikeresen alapoztuk meg a későbbi útjainkat, melyek során már csak a legjobb vendéglátóhelyek közül kell válogatni. Ám fontos tudni, hogy Pozsonyban a sör mellett számos múzeum, galéria, kiállítás is várja a kultúrára éhezőket. A klasszikus alkotásoktól a legmodernebbekig minden megtalálható itt egy viszonylag kis területre zsúfolva. Ami miatt mindenképp érdemes elmenni, az a város rendkívül változatos építészete. Tekintettel arra, hogy több száz éven át főváros volt, majd az egyik legfontosabb magyar város, rengeteg történelmi épülettel rendelkezik Pozsony. Ezt követően a csehszlovák idők alatt a mérnökök hatalmas, különleges formájú épületeket alkottak (például a fordított piramis alakú TV székház). Majd a legújabb idők tanúi a “felhőkarcolók”, a szinte mindenhonnan látható 20+ emeletes, modern irodaházak, amelyek közelében szecessziós templom bújik meg. Egy 3-4 kilométeres városi sétán így tényleg érezhető a történelem az építészeti stílusok váltakozásával.

Pozsonyi látkép
Pozsony nem egy cseh város, de szerintem nem csak földrajzilag van hozzá közel. Így ha valaki akut Prága/Brno/Csehország elvonási tüneteket mutat, akkor irány Pozsony akárcsak egy napra is! Átmenetileg garantáltan csillapítani fogja a tüneteket.”