2012. augusztus 3., péntek

Ahoj Vodácký!

Hurrá! Hurrá! Hurrá! Örömmel üdvözöljük szerény blogunkban az első vendég blog szerzőnket és az általa írt bejegyzést! Caffreys aki amellett, hogy blogunk rendszeres olvasója egyúttal a csehországi vízi túrázás és persze a finom cseh sörkóstolás lelkes és szakavatott gyakorlója is. Bejegyzésében a vízi túrázással kapcsolatban lát el minket hasznos információkkal. Azért nem bírtuk ki, hogy néhány magánjellegű megjegyzéssel ne kontárkodjunk a szövegbe, de ezeket természetesen dőlt betűkkel jeleztük! Bízunk benne, hogy mások is kedvet kapnak csehországi élményeik, tapasztalataik, ismereteik megosztására!

Vízparti nyaralásról a legtöbb embernek a Balaton, a Tisza-tó, a Velencei-tó vagy valamelyik balkáni tengerpart jut eszébe. Ilyen nyaraláson általában a család a strandig, boltig, étteremig, boros pincéig vagy a közeli turista látványosságokig jut el és maximum egy kis úszás, vízi biciklizés kerül a programba, mint sport. Van azonban a vízparti nyaralásnak egy aktívabb változata is, ez pedig a vízitúrázás. Ennek számos előnye van a tóparti pihenéssel szemben. Minden nap más helyre érkezik az ember, új tájakat, városokat, kastélyokat fedezhet fel. Ha pedig a család, vagy a csapat egy része a jó söröket is szereti, akkor kevés jobb helyet lehet találni egy kenutúrára, mint Csehország.
Csehországban számos kis folyó tör az Elba, az Odera valamint a Morván keresztül a Duna felé. Ezek a folyók az Elbától eltekintve a mi kisebb folyóinkhoz (mint a Hernád, Bodrog, Rába) hasonló méretűek. A folyók vízszintjét elsősorban azok több szakaszán található víztározók (pl. Lipnói-tó) szabályozzák, így többségük még csapadékszegény időszakokban is jól hajózható. A vízszintszabályozásban még nagy szerepe van a folyókon pár kilométerenként található kis duzzasztógátaknak is. A gátak közelében nem meglepő módon található valamilyen üzem, malom, papírgyár. Azok állandó vízellátását illetve a malomkerekek folyamatos meghajtását szolgálják, szolgálták ezek a gátak.
Egy közepesen nehéz csúszda
A duzzasztógátakhoz kapcsolódnak a csehországi kenuzás egyik legizgalmasabb, mások szerint legrémisztőbb elemei a 1,5-2 méter széles csúszdák. Ezek a fa vagy beton aljzatú csúszdák teszik lehetővé, hogy a duzzasztóknál ne kelljen a hajókat kiemelni és átcipelni kézben, cuccokkal telepakolva, persze erre is van lehetőség mindenhol. Ezek a csúszdák elsőre igen ijesztőek mindenkinek, az alsó részen fortyog, habzik víz, a falai a hajótól 0.5-1 méterre vannak, ami csúszás közben kissé riasztó lehet.
Itt ne dőlj túlságosan hátra!
Az első csúszás előtt érdemes kikötni a csúszda előtt és megnézni, hogy a többi hajós hogyan csinálják, az ő borulásaik (ez bizony gyakorta előfordul) elemzéséből könnyen ki lehet számolni az optimális irányt, testtartást, kormányzást. Itt természetesen nem kell semmi komoly dologra gondolni, de minden csúszdának van valami specialitása, amit jó tudni, hogy mi ne boruljunk. Ilyenek lehetnek a leérkezés utáni kormányzás, a sodrás merre viszi a hajót, merre menjünk, hogy ne csapjon a folyópartnak a víz vagy, hogy ne forduljon a hajó a sodrásra merőlegesen (ez tuti recept a borulásra). Van olyan csúszda, ahol a víz felhabzása és turbulenciája miatt a hajó vége mélyre merülhet, ha túlságosan hátradől a kormányos (konkrétan ilyen például a Moldván, Vyšší Brodtól 1 kilométerre a folyó első csúszdája). Az első néhány csúszás és borulás után már mindenki bátran fog nekivágni a többinek és rutinosan meri a vizet a hajóból.
Ha már alul el is ázunk, legalább a nap ne égessen!
Csehország hajózható (kenuzható) folyói mellett jól kiépített infrastruktúra fogad mindenkit. A folyókon maximum 10-20 kilométerenként találhatók kempingek, és a part menti településeken is számos szálláslehetőség van. A kempingek legtöbbjét hajókölcsönzéssel foglakozó cégek üzemeltetik, így ha probléma akadna a hajókkal, vagy egy szakaszt inkább busszal szeretnénk megtenni rossz idő miatt, a helyszínen lehet intézni az ügyeket. A kempingekben általában van meleg vizes zuhanyzó is és sok helyen faházakat is lehet bérelni. A folyók mellett számos helyen találhatók pihenőhelyek, vendéglátóhelyek, akár a semmi közepén is találhatunk egy lakókocsit a folyóparton, ahol sört, teát, kávét, röviditalokat és egyszerű ételeket kaphatunk olcsón.
Meg lehet próbálni háttal is...
Hajót bérelni interneten keresztül egyszerűen lehet, a kölcsönzők egy részének angol nyelvű honlapja is van, de amelyiknek nincs, ott is viszonylag könnyen ki lehet deríteni az árakat. Sok oldalon online is meglehet rendelni a hajókat, de ha nem értünk csehül és nincs angol változat sem, akkor egy angol nyelven írt e-mailban is meg lehet rendelni, le lehet foglalni a hajókat, a kölcsönzők készségesen válaszolnak minden kérdésre. A kölcsönzési díj általában hajónként és naponta értendő, ami változhat a túra hosszától függően, hosszabb túrákra valamivel olcsóbbak.

(Pl. Vyšší Brod – Český Krumlov között (35 km) 950 Kč a két személyes kenu, míg Větřní – Krumlov (8 km) között 500 Kč.) 
Idősebbek is elkezdhetik!

Ha itthonról szeretnénk vinni a kenunkat, kajakunkat, akkor vegyük figyelembe, hogy a folyók vízszintje néhol lecsökkenhet 10-20-30 centisre is, és ott vannak természetesen a csúszdák is, ahol a fenekükön csúsznak le. Így nem érdemes elvinni a jó öreg üvegszálas túrakenunkat, mert nagy az esélye, hogy kilyukad. A kint kölcsönözhető hajók alkalmasak ilyen viszonyok közötti túrázásra, jól bírják a kövön csúszást és csak a legextrémebb körülmények között kapnak léket.
Nos, ezért kell a hordó!



A kölcsönzőkben kenut, kajakot és a raftnak nevezett gumicsónakot lehet bérelni, a hajókhoz általában jár minden személy részére evező, mentőmellény, a gumicsónakokhoz pumpa és egy hordó. A mentőmellényre nem nagyon van szükség, ha valaki minimálisan tud úszni, mivel a folyók mélysége az említett 10 centitől maximum 1,5 méteresig terjed (normál időjárási viszonyok mellett).
És ezért...
(Ha valaki fél a borulástól, akkor raftot béreljen! Mi teljesen tapasztalatlanul, alig úszástudással, de erős optimizmussal indultunk neki egy 30 km hosszú túrának, kettesben, egy 3 személyes raftban, és az út folyamán úgy 8 csúszdán keresztül kellett tovajutni. Borulástól egy pillanatig sem kellett tartanunk! Ugyan a kikötés az erős sodrás miatt kissé nehézkesnek bizonyult, és a folyó közepén kiálló sziklán is sikerült fennakadni, de ezek a kis kalandok tették még felejthetetlenebbé a túrát!)
Raft, a borulás mentes utazáshoz!
Ha vészesen elromlik az idő, és mi egy kis folyóparti kempingben rekedtünk, akkor (ahogy feljebb lehet olvasni) van lehetőség arra, hogy felárért egy kölcsönző buszával eljussunk a következő nagyobb településig, hajóinkkal együtt. Ehhez arra sincs szükség, hogy ugyanaz a cég legyen a szállító, akitől béreljük a hajókat, ha éppen megy abba az irányba busz és vonta, akkor kis alkudozással el lehet intézni a dolgot.
Majdnem sikerült...
A kölcsönzők kereséséhez ajánlott a legnépszerűbb internetes kereső cseh változatának alkalmazása (www.g****e.cz), a Moldva esetében például a “pujcovna kanoe vltava” kifejezéssel, ahol a pujcovna a kölcsönzés, a kanoe a kenu a vltava pedig a Moldva szavak cseh megfelelői. Így az általunk felfedezni vágyott folyó cseh nevének behelyettesítésével megkapjuk az azon működő kölcsönzőket. Elindulás előtt érdemes megnézni, hogy a folyó amire megyünk, hajózható-e. A cseh vízi élet színvonalára jellemző, hogy erről is aktuális információkat kaphatunk. Minden folyó felső-, középső- és alsó szakaszának aktuális vízállásáról és vízhozamáról, hajózhatóságáról, vadvízi besorolásáról a következő térképek tájékoztatnak: http://www.raft.cz/mapa_c.aspx és http://www.raft.cz/mapa_sjizdnost.aspx.

Csúcsforgalom a krumlovi fő csúszdánál!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése