2014. február 10., hétfő

Cseh hírcsokor (II.1.-II.7.)

  • A cseh gazdasági válságnak már vége, legalábbis erre utal az a tény, hogy a tavalyi év során a korábbi esztendőkhöz képest rekord számú, összesen 22.800 új céget alapítottak. A vállalkozók összesen 25 milliárd cseh korona (kb. 285 milliárd Ft) értékben fektettek be az új vállalkozásuk beindításába. Ugyancsak rekordokat döntött 2013-ban a cseh export is, meghaladva a 3 trillió cseh koronát! Ez közel 3%-os növekedést jelentett. Az export jelentős része a közlekedési eszközök, járművek és gépek külföldre történő értékesítéséből adódott. Emellett az import is 1,6%-al volt több tavaly, mint a korábbi év során.
  • Az osztrák kormány kifejezte ellenérzéseit azon cseh tervekkel szemben, amelyek a Dukovany atomerőmű élettartamának 60 évre való meghosszabbítását célozzák. Az 1985-ben épült, és azóta üzemelő négyből az első reaktor működését már 2025-ig kiterjesztették. A cseh kormány szerint a további három reaktor esetében is a 2025-ig vagy akár további 20 éves hosszabbítás (2045-ig) lenne a cél.

  • A cseh madarászok az év madarának a gólyát, pontosabban mindkét gólya fajt, a számunkra ismertebb fehér, valamint az inkább erdőlakó fekete gólyát választották. A Cseh Ornitológiai Társaság részben azzal indokolta a döntését, hogy az idei év során kerül sor a fehér gólyák európai és a fekete gólyák hazai felmérésére. A becslések szerint jelenleg mintegy 244 ezer fehér gólya pár él Európában, amely ugyan nem kis szám, ámde a klímaváltozás és az emberi károkozás (pl. nem megfelelően szigetelt villanyoszlopok, elektromos vezetékek) igen jelentősen veszélyezteti a populációikat.


  • Egyre kevesebb prágai választja az autóját, ha közlekedni szeretne a fővárosban. Míg 1980 és 2010 között a gépjárműt használók száma folyamatosan növekedett, úgy az elmúlt években ez a trend megfordulni látszik. Egyre többen használják a külvárosi P+R parkolókat, és ahelyett, hogy a dugókban töltenék az idejüket, inkább a tömegközlekedési eszközökön utaznak. A Prágába tartó vonatokon is megnőtt a beutazók száma. 2012 és 2013 között több mint napi 10 ezer utassal több elővárosi vasúti járatot használó utast számoltak. Ugyancsak jelentősen többen utaznak busszal és villamosokkal, metróval. A változások elsősorban Prága tágabb belvárosában jelentkeznek erősebben, a külső kerületekben inkább a stagnálás jellemző. A trendváltozás oka a gazdasági válság, a benzinárak emelkedése, a Prága belvárosát védő közlekedési intézkedések – forgalmi korlátozások és nem utolsó sorban a prágai tömegközlekedés igen jó minősége lehetett.


  • Az Európai Bizottság napokban nyilvánosságot látott jelentése szerint Csehország még mindig igen rosszul teljesít a korrupció és a korrupció elleni harc tekintetében. Ugyanakkor a korrupcióval egy átlag cseh állampolgár a hétköznapi életében igen kevéssé találkozik, ez ugyanis elsősorban a vállalkozói és a közszféra között zajlik. Azaz viszonylag kevesen érintettek a korrupcióban, de ők annál nagyobb gazdasági és erkölcsi károkat okoznak. Egyelőre csak remélni lehet, hogy az új kormánypártok ebben a tekintetben is jobban viselkednek mint elődeik.


  • Csehországban is igen árérzékenyek a fogyasztók. A cseh korona tavaly év végi központi leértékelését követően az élelmiszer árak csaknem 10%-al kerülnek többe, mint azt megelőzően. A lakosságnak a határ közeli területeken élő része így fokozott érdeklődéssel fordult a más országokban való bevásárlás felé. Az alapvető élelmiszerek olcsóbbak Lengyelországban, Szlovákiában sőt Németországban is, így érdemes nekik egy-egy nagyobb bevásárlást a szomszédban lebonyolítani. Azért mindenkit meg kell, hogy nyugtassunk! A sör ára nem változott, és a csehek továbbra sem lengyel vagy német sört isznak!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése