Gustav Becher |
A
Becherovka történetét előző cikkünkben Johann Bechernél
fejeztük be. Ő 1871-ben átadta a cég irányítását fiának
Gustavnak, aki apja 1895-ben bekövetkezett halálát követően a
családi vagyon fő tulajdonosa is lett. Gustav vezetése alatt
eltelt években a cég elsősorban az értékesítés terén igen ért
el komoly sikereket. Egységesítette a korábban használt English
Bitter és a Becher Bittert márkaneveket, és helyettük apja
tiszteletére bevezette az egységes Johann Becher megnevezést (csehesen Jan Becher). Gustav
főként a kisebb vásárlókat célozta meg, és előszeretettel
szállított nekik a megrendelt mennyiségnél kevesebb italt, így
is fokozva a Becherovka utáni keresletet. Ő vezette be azt az
értékesítési szokást is, hogy az áru mellé kis porcelán
csészét, mint ajándékot mellékelt. És ő volt az aki levédette
a márkanevet, amivel megvédte a vállalatot a későbbi jogviták
során. Gustav azonban – egy általa hőn szeretett hölgy hatására
- mégsem tervezett élethosszig tartó karriert az italgyártában.
1900-ban eladta a prosperáló gyárat két mostohatestvérének
Rudolf Antonnak és Johann Michaelnek.
XX. század eleji magyar nyelvű reklám |
Johann Michael |
Rudolf Becher |
A
testvérpár csaknem egy évtizeden át tulajdonolta közösen a
gyárat, majd Rudolf átadta az irányítást Johannak, kiszállt az
üzletből és Drezdában telepedett le. Johann Michael, aki
bevezette azt az újítást, hogy kis úti flaskában is elkezdte
árusítani az itókát, a visszavonuló Rudolf tulajdonrészét
fiának, Alfred Johannak adta. Alfred az I. világháború
kitörésekor belépett a hadseregbe, de 1915-ben sérülés miatt
leszerelték, és innentől fogva életét a cég prosperálásának
szentelte. Amikor édesapja 1917-ben elhunyt, a cég háromnegyedét
birtokolta.
Alfred Johann |
A fennmaradó egynegyed tulajdonrészt Rudolf veje (egy
nem vér szerinti Becher!), Hans Klapka kapta. Mindeközben a
Becherovkát már nagy mennyiségben termelték exportra is, és
csakhamar a világkiállításokon szerzett díjainak köszönhetően
Bécs, Párizs, München egyik kedvenc italává vált. Az osztrák
császár olyannyira megkedvelte, hogy elnyerték a Császári-Királyi
Udvari Szállító címet, és havi ötven liter Becherovkára szólt
a megrendelés. 1907-ben a gyár, a fennállása századik évének
tiszteletére új, zöld színű palackban, - amely időállóvá
teszik az ital színét -, továbbá sárga-kék címkével dobta
piacra termékét.
A Becher gyár 1919-ben, a felújítás előtt |
A
sikerrel együtt természetesen megjelentek a versenytársak is, akik
elkezdték árusítani az általuk fabrikált Becherovkához
hasonlító, és a design elemeket illetően megtévesztésre
alkalmas utánzataikat. Közel 40 éven folytak ez ügyben a
különféle perek, amelyek minden esetben a Becherovka sikerével
zárultak. Ugyanakkor akár még manapság is belefuthatunk egy-egy
Becherovka-szerű műtermékbe, de csak addig vezethetnek félre
minket, amíg meg nem kóstoljuk az italt, hiszen a Becherovkát nem
lehet hitelesen utánozni. Egy igazi hamisítatlan termék, amelynek
így hamisíthatatlannak is illik lennie. Ez a feltétel maximálisan
teljesül a Becherovka esetében, hiszen a receptúráját, pontos
összetételét az évszázadok során is csak alig maroknyian, a
mindenkori cégtulajdonosok, a család egy-egy tagja ismerte. Ma is
csupán ketten ismerik.
De
térjünk vissza történetünkhöz. Alfred munkájának köszönhetően
a cég teljes modernizáción esett át. A korosodó, elavult gépeket
újakra cserélte, modernebb nyilvántartási-könyvelési rendszert
vezetett be, 1929-ben kibővítette a gyárat és ezzel együtt a
termék palettát is kiszélesítette új italok bevezetésével. A
gazdasági válság miatt elsősorban a Becherovka külföldi
jelenlétét próbálta erősíteni.
Hedda Becher |
1941-ben hunyt el, élő fiú
örökös nélkül (a fia a lengyel hadszíntéren esett el
1939-ben), így a céget megöröklő lánya, Hedda személyében
először került a gyengébb nem kezébe az irányítás, és egyben
ő volt az utolsó Becher aki birtokolhatta a családi gyárat. A
fiatalasszony nem éppen a legideálisabb körülmények között
vette át a cég vezetését. A II. Világháború még nagyban
folyt, majd azt követően jött az államosítás és Heddának,
mint szudétanémetnek távoznia kellett Csehországból. A titkos
receptet még a háború kaotikus utolsó napjaiban elásta a családi
nyaraló (Olšanka) kertjében, de ki tudja pontosan milyen
indíttatásból (valószínűleg néminemű zsarolás hatására) a
végén felfedte a kincset érő papírlap rejtekhelyét a
csehszlovák állam tisztviselői előtt. De
mivel a megelőző évtizedek során számtalanszor helyettesítette
a súlyos asztmában szenvedő apját a Becherovka titkos
alapanyagának elkészítésében, így a kotta örökre bevésődött
az emlékezetébe. Ezért nem is volt túl nagy meglepetés, hogy új
lakóhelyén Cologne-ban, majd Kettwigben újból elkezdte gyártani
(egy ideig) a családi italt.
A smaragd üveg |
Emellett
a kommunista-szocialista érában sem állt le az állam kezébe
került karlovy vary-i gyár termelése. 1958-ban a központi
kommunista vezetés ugyan megpróbálta felszámoltatni a bűnös,
alkoholos ital, azaz a Becherovka előállítását, de mindez olyan
erős ellenállásba ütközött, hogy a végén visszahátráltak. A
gyár ugyanakkor elkezdte az alkoholmentes italok palackozását is
ami még inkább erősített a pozícióján. A recept birtokában
így továbbra is ontották a Becherovkát, amely sorra nyerte a
különféle díjakat a rangosabbnál rangosabb versenyeken,
kiállításokon. A bársonyos forradalmat követően a cég még
hosszú éveken át állami tulajdonban állt, majd 2001-ban négy
éven át tartó folyamatot követően privatizálták, és végül a
francia Pernot Ricard, a világ egyik legnagyobb szeszes italgyártó
és forgalmazó vállalata vásárolta meg. A Becherovka ugyan ma már
nincs cseh tulajdonban, de a gyártása továbbra is Karlovy Varyban
folyik. Pár éve egy vadonatúj üzembe költözött át az
italgyártás, a régi üzemből pedig a Jan Becher Múzeumnak,
éttermeknek, üzleteknek is helyet adó modern BecherPlatz-ot
alakították ki. De ez már egy másik történet.
Ismét
hosszúra nyúlt a mesénk, közben beesteledett. Mit is kortyoljunk
hát a zimankós esti sétánk előtt? Ugye kitalálják...
A
cikkünk elkészítéséhez segítséget nyújtott a Pernot Ricard
Hungary és a prágai Czech Tourism. Köszönjük!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése