Hölgyek, urak, figyelem! Rendkívüli, tematikus hét veszi kezdetét, amelynek keretében Csehország egyik izgalmas népcsoportjával a chodokkal ismerkedhetnek meg. Mostani bejegyzésünkben a történetükbe pillantunk be, majd ezt követően varázslatos kultúrájukba, népművészetükbe kalauzoljuk el Önöket/Titeket, bemutatva évente megrendezett fesztiváljukat. Zárásul egy igazi gasztronómiai élvezetet nyújtó chodi finomság elkészítésére biztatjuk olvasóinkat! Kezdjünk is hozzá!
Csehország nyugati határvidékén élnek a hajdani országhatárt, a Šumava erdeit illetve a Cseh-erdőt és egyúttal a saját szabadságukat is kitartóan védelmező legendás chodok, a „cseh székelyek” mai leszármazottjai. Ez a bátorságáról, erejéről és elkötelezettségéről híres népcsoport évszázadokon keresztül a korabeli feudális viszonyok közötti nagy függetlenséget és jelentős kiváltságokat élvezett, amelyet nem csupán a puszta létezésével vagy valamiféle ügyeskedéssel, hanem a mindenkori cseh uralkodók felé teljesített kitartó és hűséges szolgálattal érdemelt ki.
A chodok ugyanis, - mint valami korabeli határőrök és vámosok - a hétköznapi paraszti gazdálkodásuk mellett aktívan védték az ország eme sűrű erdő borította határát. Békeidőkben elsősorban a Bajorország felől érkező betolakodók és a Šumava erdeiben garázdálkodó tolvajok, és haramiák ellen küzdöttek valamint ellenőrizték a vám, illetve útadó megfizetését. Gondoskodtak a határjelzésekről, némi fizetségért cserébe átkísérték a veszélyes területen az erre járó kereskedőket, utazókat, és ha maga a cseh király érkezett ide, díszőrséget biztosítottak a számára. A chod nevüket a choditi, azaz járni szóból kapták valószínűleg a határvidék járása miatt.
|
Chod-földe |
Amikor nagyobb ellenséges haderők érkeztek, hírnökeik figyelmeztették a a királyt és az ország belső területein élőket a közelgő veszélyre. Az ország első védvonalaként gyakorta részt vettek a kisebb harcokban, és a legendák szerint a nagyobb csatákban is, de ez utóbbi csak korlátozottan tekinthető valósnak. A legendák hajlamosak arra, hogy erősen felnagyítsák a képet, jelen esetben a chodok számát és szerepét. Az őrszolgálatot ellátók létszáma nem haladta meg a 320 főt, így önmagukban sohasem voltak elégségesek egy esetleges inváziós erő megfékezéséhez. De kétségtelen tény, hogy kivették részüket a huszita harcok, a svédek elleni küzdelmek idején is.
De kik is valójában a chodok, honnan jöttek és mi történt velük a történelem viharaiban? Nos, a letelepedésük idejéről nincs egységes vélemény, egyesek szerint már 1040-ben ők segítették Brudeknél győzelemre I. Břetislav fejedelmet III. Henrik német-római császár csapatai ellen, de ez az elmélet valószínűleg távol áll a valóságtól. Jóval inkább valószínű, hogy a chodok „csak” a XIII. században települtek be, valamikor II. Přemysl Ottokár uralkodása idején.
|
Chod települések és a fontosabb határmenti mozgások |
Hogy honnan jöttek? Erre négyféle válasz is rendelkezésre áll azaz igazából senki sem tudja. Az egyik verzió szerint az akkori Magyar Királyság területén élő szlovákok egyik csoportjából származtak, akikre a király a csatákban bizonyított ügyességük miatt figyelt fel és hívott a mai chod vidékre. Más kutatók a chodok lengyel, vagy éppen szláv származására szavaznak, de az is elképzelhető hogy a mai Németország területéről, Lausitzból érkeztek. Az mindenesetre biztos, hogy eredetileg három chod klán létezett, de közülük csak a domažlice-i esküdött fel a cseh királynak, és maradt fenn. A másik két klán fokozatosan „elnémetesedett” és eltűnt mint önálló népcsoport.
|
Domažlice, a chod "főváros" |
Az ún chod vidékhez Domažlice központtal további 11 kicsi környékbeli település tartozott, a mai Klenčí pod Čerchovem, Chodov, Postřekov, Draženov, Stráž, Újezd, Tlumačov, Starý Klíčov, Mrákov, Chodská Lhota, Pocinovice. A chodok és a chod települések egy egységet alkottak, közös pecséttel, közös vezetéssel, saját jogokkal („chod-jog”) és bíráskodással rendelkeztek valamint közös zászló alatt vonultak. Úgy működtek, akár egy határ menti független törpe „köztársaság”. Maguk az aprócska települések is a határőr funkciónak megfelelően épültek. A falu a völgy rejtekében épült, és a hegy tetején voltak a veszélyjelző őrhelyek. Mind a település-, mind a házszerkezet a könnyű védhetőség jegyében jött létre.
A chodok a XIV. és a XVII. század közötti kiváltságaikat Luxemburg Jánostól, IV. Károlytól, IV. Venceltől, továbbá Podjebrád Györgytől kapták. A Cseh királyságban egyedül ők voltak azok, akik nem tartoztak semmilyen főúr uralma alá, földjeiken nemesek nem telepedhettek le, így csak a királynak tartoztak szolgálattal, robottal. Földjeiken szabadon és felfegyverkezve közlekedhettek, szabadon házasodhattak és költözhettek, az erdőkben egyedülálló módon szabadon vághattak saját célra fát egyszóval a feudális viszonyok között csodásan független életük volt. Szolgálatuk azonban nem volt veszélytelen. Nem csak a betolakodók, haramiák de még az erdőkben járó farkasok és medvék is veszélyeztették az életüket. Ennek a szolgálatnak és életmódnak igen nagy összekovácsoló ereje volt, így a chodok nagyon összetartó és keményfejű néppé vált az idők folyamán.
Az egyik kiváltságuk jóvoltából kutyatenyésztéssel is foglalkozhattak, legfőbb segítőtársaiknak a nagy termetű és erős juhász kutyáik számítottak. A legenda szerint még a címerükben is egy kutya feje szerepelt, és ők magukat is kutyafejűeknek hívták. Alois Jirásek is a “Psohlavci” azaz A Kutyafejűek néven/címen írta meg a chodok függetlenségi harcáról szóló izgalmas regényét , amelyet nem más fordított annak idején magyar nyelvre mint Németh László. A szépirodalmi mű persze jelentősen felnagyítja a chodok szerepét, küzdelmét.
|
Jirásek könyvének egy régi kiadása |
A chodok unikális szerepe és élete az 1600-as évek elejétől kezdve, és főként a fehér-hegyi csatát követően gyökeresen megváltozott. Ne kerteljünk, bizony elmúlt az idő a chodok feje felett. Szerepük a fegyverek fejlődése, a határok pontosabb meghatározása, a Habsburgok állami kontrolljának erősödése, és saját határőr egységeinek felállítása, a gazdasági fejlődés, valamint a német lakosság folyamatos betelepülése miatt rohamosan lecsökkent. Egy klán-harcos mentalitású, házi készítésű fokossal küzdő népnek immáron esélye sem volt a lőfegyverekkel rendelkező, modern hadviselést gyakorló, szervezett erőkkel szemben.
A királyi kedvezmények fokozatosan megszűntek és az addig urakat nem ismerő nép földjét a császár a chebi származású Laminger von Albenreuth német nemes úrnak adta. Ő a saját maga által lefektetett törvényei mentén követelte meg a chodok teljes engedelmességét. Nos, ez az új szitu a chodoknál mondhatni kiverte a biztosítékot. Először megpróbáltak békés, jogi úton eljárni Prágában, illetve a bécsi udvarban, de ott egy hangyányit sem törődtek a panaszaikkal.
|
A lázadó vezér |
Egy korábbi cseh királyokat szolgáló kis népcsoportnak esélye sem volt a rebellis cseh ellenes, császárhoz hű nemesekkel szemben. Azonban a chodok ekkor még nem adták fel, „polgári engedetlenségen”, fegyveres harcokon át mindennel megpróbálkoztak, de minden egyes lépésük csak további szigorításokhoz vezetett. Laminger fia, Maximilian (más néven Lomikar) 1668-ban győzedelmeskedett felettük, és minden előjoguk elvétele mellett „perpetuum silentium-ra” ítélték őket, további szigorú büntetést helyezve kilátásba.
|
Kozina a bitófán |
1693-ban azonban a büszke chodok még egyszer és utoljára összeszedték az erejüket. Ekkor vette kezdetét a chod lázadás, amely két éven át tartott, és előre sejthető eredménnyel zárult. A lázadást vérbefojtották, a chod vezér Jan Sladký Kozina-t elítélték és Plzenben kivégezték.
|
Chodok |
Az ezt követő majd két évszázad során valóban az „örök csend” uralkodott, a chodok mintha nem is léteztek volna. A teljes feledés homályában próbálták az egykori kultúrájuk maradványait megőrizni. A XIX. század végén valósággal újra fel kellett "fedezni" ezt az unikális értékeket hordozó, elszigetelt népcsoportot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése