A Google, mint a világ talán
legismertebb és egyik leggyakrabban használt internetes
címszókereső rendszere minden évben közzéteszi a keresési
toplistákat. Itt megnézhetjük, hogy a világ, valamint az egyes
országok állampolgárai milyen szavakra kerestek rá legtöbbször,
mintegy tükröt mutatva arról, hogy mi is érdekelte legfőképp az
embereket. Érdemes egy kicsit elmélázni azon, hogy 2015-ben mit is
kerestek leginkább a neten a csehek, hiszen ez is egyfajta sajátos
betekintést ad a társadalommal kapcsolatban. Cikkünkben a
különféle kategória szerinti országspecifikus listákból (mivel
a Google a legtöbbször keresett kifejezések mellett statisztika
módszerrel más sorrendeket is megállapít) szemezgetünk, időnként
(azonos kategóriák esetén) összehasonlítva a magyar
eredményekkel.
ČEZ |
A cseh meglehetősen gyakorlatias, mondhatni pragmatikus nemzet legalábbis erre utal az, hogy tavaly legtöbbször a ČEZ energetikai vállalatcsoport aktuális tőzsdei részvény árfolyamára kerestek rá. A játékos és sportszerető mivoltuknak megfelelően ezt az Agario nevű online játék, majd a 2015. évi jégkorong világbajnokság kifejezések követték. A negyedik helyen a Pixwords (nálunk ez volt az ezüstérmes), míg az ötödik helyen (akárcsak Magyarországon) A szürke ötven árnyalata (világsikerű erotikus-romantikus film) címe végzett. Elvégre a testi gyönyörszerzés minden országban népszerű.
Roman Vojtek |
2015-ben Dakota Johnson, az imént
említett film főszereplő nője volt a legfelkapottabb híresség,
legalábbis ő volt az akire legtöbbször kerestek rá a neten
Csehországban. Második helyen Roman
Vojtek színész, táncos, előadóművész, míg a harmadikon
Hedy Lamarr színésznő és egyúttal a wifi feltalálója (!)
végzett. A további helyezettek között Jamie Dornan a „szürke”
film férfisztárja, Dominik Simon a mindössze 21 éves cseh jéghoki
tehetség és Jeremy Clarkson a Top Gear brit televíziós autós
magazin pofozkodása miatt kiebrudalt műsörvezetője szerepelt. (A
magyar top lista első három helyén Hedy Lamarr, Jules Bianchi
(tragikusan elhalálozott F1-es autóversenyző) és Zyzz a testépítő
található).
Napfogyatkozás |
A „hogyan” kérdőszóval
kezdődő kereséseknél a legnépszerűbb a „hogyan fektessünk
be”, a „hogyan adjunk el a Třinec Vasmű részvényeit” volt a
két leggyakoribb, de további hasonló pénzügyi tranzakciós
kérdés is szerepelt a leggyakoribb tízben. De azért a cseheket
nem csak a pénz érdekelte, hiszen népszerű kérdés volt a
„hogyan figyeljük meg a teljes napfogyatkozást”, a „hogyan
telepítsük a Windows 10-et” és a „hogyan szabaduljunk meg a
darazsaktól” is. Ez utóbbi jól jelzi azt, hogy a
klímaváltozással együtt járó tavasztól őszig tartó
darázsinvázió egyre inkább gondot okoz Csehországban.
Jaromír Jágr |
Amennyire komoly kérdéseket tettek
fel a csehek a hogyan kérdőszóval, annyira mókásak a „miért”
szóval való keresések. A „miért van lyuk a sajtban” volt a
leggyakoribb, de a tízes listán szerepelt a „miért üti meg
magát a Chihuahua”, a „miért kívánunk édeset evés után”
és a „miért csipog a csirke kikelés után” magvas kérdések
is. De természetesen itt is megjelentek a csehek legnépszerűbb
sportjával kapcsolatos keresések:„miért nem játszik Jaromír
Jágr, miért van a 68-as szám Jagr aláírásában”.
A „mi az a” kérdések
sorában a csehek az Instagramra voltak leginkább kíváncsiak. De
ugyancsak szerették volna megtudni azt, hogy mi az az Illuminátus
rend, az ALS kór, a mély web illetve a marketing? A Google-ről
egyre inkább azt szeretnénk hinni, hogy mindenre tud választ adni,
ezt tükrözik a sokszor bizony nem túl értelmes, de annál
mókásabb „hol van a” kérdések is. Ugyanis a csehek
2015-ben leginkább a gyógynövényüket, a gyermeküket (!), a
konvojt, Putint, valamint Bakut szerették volna megtalálni a
„guglin” keresztül.
Mentalista |
A tavalyi év során a „kicsoda”
kérdőszóval legtöbbször a „gamerre” kerestek rá, így elég
szép számban ismerhették meg a számítógépes játékosok angol
elnevezését. A „Mentalista” követői elszántan próbálták
megfejteni, hogy „ki az a Red John”, illetve „ki az a
mentalista” jól mutatva, hogy melyik filmsorozat jött be
leginkább a cseheknek. Nálunk Magyarországon a „ki nyeri az Éden
Hotelt?” kérdés volt a mindent elsöprő, de kíváncsiak voltunk
arra is, hogy „ki az igazi lelki társunk” illetve „ki
szerelmes beléd titokban”. Úgy látszik mi magyarok jóval inkább
szenvedünk a magánytól, szeretet hiánytól, mint a csehek.
Halloween |
Végezetül nézzük meg, hogy 2015-ben
mire kérdeztek rá legtöbbet Csehországban a „mikor”
kérdőszóval. Az első és a második helyen a „mikor van
Halloween”, „mikor van Valentín nap” végzett jól mutatva,
hogy eme Amerikából átterjedt „hagyományokkal” bizony
Közép-Európában még nincsenek teljesen tisztában az emberek. A
bronzérmet a „mikor van a Bolondok napja” kapta. A tízes
listáról még érdekességként megemlíthető a „mikor van
telihold”, „mikor van az Apák/Anyák/Gyermekek napja”, és a
„mikor van a tavasz első napja” kérdések is.
Összességében a fenti lista
eredményeiből persze csak nagyon óvatosan lehetne bárminemű
értelmes következtetést levonni, így a magunk részéről nem is
igen vállalkoznánk rá. Mindenesetre érdekes megfigyelni, hogy mi
is érdekelte a cseh embereket a múlt évben, legalábbis Google
keresés szintjén.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése