Mit keresett Csehország a Google-n 2015-ben?

A Google, mint a világ talán legismertebb és egyik leggyakrabban használt internetes címszókereső rendszere minden évben közzéteszi a keresési toplistákat. Itt megnézhetjük, hogy a világ, valamint az egyes országok állampolgárai milyen szavakra kerestek rá legtöbbször, mintegy tükröt mutatva arról, hogy mi is érdekelte legfőképp az embereket. Érdemes egy kicsit elmélázni azon, hogy 2015-ben mit is kerestek leginkább a neten a csehek, hiszen ez is egyfajta sajátos betekintést ad a társadalommal kapcsolatban. Cikkünkben a különféle kategória szerinti országspecifikus listákból (mivel a Google a legtöbbször keresett kifejezések mellett statisztika módszerrel más sorrendeket is megállapít) szemezgetünk, időnként (azonos kategóriák esetén) összehasonlítva a magyar eredményekkel.
ČEZ

A cseh meglehetősen gyakorlatias, mondhatni pragmatikus nemzet legalábbis erre utal az, hogy tavaly legtöbbször a ČEZ energetikai vállalatcsoport aktuális tőzsdei részvény árfolyamára kerestek rá. A játékos és sportszerető mivoltuknak megfelelően ezt az Agario nevű online játék, majd a 2015. évi jégkorong világbajnokság kifejezések követték. A negyedik helyen a Pixwords (nálunk ez volt az ezüstérmes), míg az ötödik helyen (akárcsak Magyarországon) A szürke ötven árnyalata (világsikerű erotikus-romantikus film) címe végzett. Elvégre a testi gyönyörszerzés minden országban népszerű.
Roman Vojtek
2015-ben Dakota Johnson, az imént említett film főszereplő nője volt a legfelkapottabb híresség, legalábbis ő volt az akire legtöbbször kerestek rá a neten Csehországban. Második helyen Roman Vojtek színész, táncos, előadóművész, míg a harmadikon Hedy Lamarr színésznő és egyúttal a wifi feltalálója (!) végzett. A további helyezettek között Jamie Dornan a „szürke” film férfisztárja, Dominik Simon a mindössze 21 éves cseh jéghoki tehetség és Jeremy Clarkson a Top Gear brit televíziós autós magazin pofozkodása miatt kiebrudalt műsörvezetője szerepelt. (A magyar top lista első három helyén Hedy Lamarr, Jules Bianchi (tragikusan elhalálozott F1-es autóversenyző) és Zyzz a testépítő található).
Napfogyatkozás
A „hogyan” kérdőszóval kezdődő kereséseknél a legnépszerűbb a „hogyan fektessünk be”, a „hogyan adjunk el a Třinec Vasmű részvényeit” volt a két leggyakoribb, de további hasonló pénzügyi tranzakciós kérdés is szerepelt a leggyakoribb tízben. De azért a cseheket nem csak a pénz érdekelte, hiszen népszerű kérdés volt a „hogyan figyeljük meg a teljes napfogyatkozást”, a „hogyan telepítsük a Windows 10-et” és a „hogyan szabaduljunk meg a darazsaktól” is. Ez utóbbi jól jelzi azt, hogy a klímaváltozással együtt járó tavasztól őszig tartó darázsinvázió egyre inkább gondot okoz Csehországban.
Jaromír Jágr
Amennyire komoly kérdéseket tettek fel a csehek a hogyan kérdőszóval, annyira mókásak a „miért” szóval való keresések. A „miért van lyuk a sajtban” volt a leggyakoribb, de a tízes listán szerepelt a „miért üti meg magát a Chihuahua”, a „miért kívánunk édeset evés után” és a „miért csipog a csirke kikelés után” magvas kérdések is. De természetesen itt is megjelentek a csehek legnépszerűbb sportjával kapcsolatos keresések:„miért nem játszik Jaromír Jágr, miért van a 68-as szám Jagr aláírásában”.
Instagram
A „mi az a” kérdések sorában a csehek az Instagramra voltak leginkább kíváncsiak. De ugyancsak szerették volna megtudni azt, hogy mi az az Illuminátus rend, az ALS kór, a mély web illetve a marketing? A Google-ről egyre inkább azt szeretnénk hinni, hogy mindenre tud választ adni, ezt tükrözik a sokszor bizony nem túl értelmes, de annál mókásabb „hol van a” kérdések is. Ugyanis a csehek 2015-ben leginkább a gyógynövényüket, a gyermeküket (!), a konvojt, Putint, valamint Bakut szerették volna megtalálni a „guglin” keresztül.
Mentalista
A tavalyi év során a „kicsoda” kérdőszóval legtöbbször a „gamerre” kerestek rá, így elég szép számban ismerhették meg a számítógépes játékosok angol elnevezését. A „Mentalista” követői elszántan próbálták megfejteni, hogy „ki az a Red John”, illetve „ki az a mentalista” jól mutatva, hogy melyik filmsorozat jött be leginkább a cseheknek. Nálunk Magyarországon a „ki nyeri az Éden Hotelt?” kérdés volt a mindent elsöprő, de kíváncsiak voltunk arra is, hogy „ki az igazi lelki társunk” illetve „ki szerelmes beléd titokban”. Úgy látszik mi magyarok jóval inkább szenvedünk a magánytól, szeretet hiánytól, mint a csehek.
Halloween
Végezetül nézzük meg, hogy 2015-ben mire kérdeztek rá legtöbbet Csehországban a „mikor” kérdőszóval. Az első és a második helyen a „mikor van Halloween”, „mikor van Valentín nap” végzett jól mutatva, hogy eme Amerikából átterjedt „hagyományokkal” bizony Közép-Európában még nincsenek teljesen tisztában az emberek. A bronzérmet a „mikor van a Bolondok napja” kapta. A tízes listáról még érdekességként megemlíthető a „mikor van telihold”, „mikor van az Apák/Anyák/Gyermekek napja”, és a „mikor van a tavasz első napja” kérdések is.

Összességében a fenti lista eredményeiből persze csak nagyon óvatosan lehetne bárminemű értelmes következtetést levonni, így a magunk részéről nem is igen vállalkoznánk rá. Mindenesetre érdekes megfigyelni, hogy mi is érdekelte a cseh embereket a múlt évben, legalábbis Google keresés szintjén.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése