2013
júniusában rendezték meg Cegléden az izgalmas nevű Furfangos
Járművek Fesztiválját, ahol számos valóban fifikásan
különleges, egyedileg épített vagy éppen veterán gépjármű
versenyzett egymással a különféle kategóriákban. A szakavatott
zsűri a sok érdekes és szép járgány között külön értékelte
a legszebb Jawa motorokat is. Az egykori cseh (szlovák) motor márka
iránti megkülönböztetett figyelem az esemény fővédnökének,
Dr. Leitner Józsefnek volt köszönhető, aki nyugdíjas korában a
Jawa szerelmeseként és gyűjtőjeként éveken át a csemői Jawa
Fesztivál főszervezőjeként tevékenykedett. De mit rejt a
mozaikszó mögötti négy betű, ki volt a Jawa motorok atyja, és
mit is tudunk a Csehországban ma is működő gyár történetéről?
František Janeček |
1878.
január 23-án egy kis kelet-csehországi faluban, nevezetesen
Klášter nad Dědinou-ban született
František Janeček, akit a technikai dolgok iránt vonzódó
édesapja (Josef) a testvéreivel egyetemben a műszaki pálya felé
terelt. A prágai Műszaki Főiskola és Technológiai Egyetem
elvégzését követően egy évig elektromérnöki tanulmányokat
folytatott a Berlini Egyetemen. Prágába visszatérve mint mérnök
egy darabig a Schukertnél gyakornokoskodott, de csakhamar áthívták
a Vysočany székhelyű Kolben & Co-hoz, a kor egyik
legtekintélyesebb vállalathoz. A
fiatalember tehetségét már igen korán felismerték mivel
mindössze 23 évesen kinevezték egy hollandiai dinamó gyár
vezetőjévé. Itt ismerkedett meg későbbi feleségével (az
elsővel, de nem az utolsóval). A történet szerint egy nap a
munkába igyekvő Františeket elgázolta egy kocsi és a vétkes
sofőr lánya oly sikeres volt az ápolásban, hogy nem sokkal később
már össze is házasodtak.
A fiatal géniusz 1904 és 1909 között Európa számos országában dolgozott, majd visszatérve Csehországba (pontosabban ekkor még az Osztrák-Magyar Monarchiába) Prágában saját kutató labort alapított.
A „Janeček” kézigránát |
1915-ben
besorozták a hadseregbe, ahol egy pár hónapos frontszolgálatot
teljesített. Ezt követően a Breitfeld & Danek gyárban
fegyvereket és tüzérségi gyújtókat tervezett. Az általa
kifejlesztett „Janeček” kézigránát lett később a
cseh(szlovák) haderők rendszeresített gránátja. 1920-ban
megalapította első üzemét és továbbra is elsősorban a hadipar
számára dolgozott. De az I. világháborút követően (legalábbis
egy ideig) a hadiipar már nem prosperált, így Janečeknek más
területre kellett átváltania.
Janeček és Wanderer, azaz Jawa |
Minden
korábbi tapasztalat nélkül, de jelentős technikai tudással,
gyártástechnológiai tapasztalattal felvértezve Janeček 1929-ben
egy igen bátor lépésre szánta magát. Piacra dobott egy új
motorkerékpárt, amelyhez megvásárolta a BMW-vel konkurálni
képtelen, akkoriban már csak haldokló Wanderer cég motorblokkját.
Janeček és Wanderer, Ja és Wa: így született meg az új márkanév
a Jawa.
Az első Jawa motorkerékpár |
Ez
a fél literes, nagy motor, amellyel 1930-ban egy hatnapos off-road
versenyt is nyertek, az újdonság számba menő műszaki megoldások
ellenére sem lett sikeres, de ez nem keserítette el az alkotóját.
1930-ban csatlakozott a csapatához George William Patchett, aki
korábban a luxusmotorokat gyártó Brough Superior munkatársa volt.
Ez a lépés gyorsan meghozta a várva várt sikert. Az új
tervezőmérnök irányításával megalkottak egy új, mindössze
175 köbcentis modellt (angol Villiers blokkal), ami már olyannyira
jól sikeredett, és nem mellesleg annyira olcsó volt, hogy egészen
1946-ig több mint 30 ezer darabot gyártottak belőle. Ez ebben az
időszakban rendkívül nagy szám volt! 1935-ben elkészítették az
első sport motort, majd 1937-ben piacra dobták az ugyancsak nagy
sikerű Robot-ot. A sikereken felbuzdulva 1934-ben már nem csupán
motorkerékpárt, hanem gépkocsit is elkezdtek gyártani.
Jawa-175, a sikertörténet |
Patchett
egészen a II. világháború kitöréséig a Jawa-nál dolgozott, a
mellette felnövő szintén tehetséges cseh fejlesztőmérnökökkel
együtt. A szudétanémet területek megszállását követően, azaz
1939-től kezdve a mérnökök már az angol zseni nélkül, és csak
titokban dolgozhattak a következő modelleken. Janeček, annak
ellenére hogy első felesége német volt (vagy talán épp azért)
nem szimpatizált a német megszállással. A fejlesztőmérnökével
1936-ban kifejlesztett tank elhárító prototípusát a németek
elől a brit nagykövetségre menekítette. Onnan később Londonba
csempészték, majd a háború kitörése után a brit csapatok be is
vetették. Emellett Janečeknek a mindent elkobzó németek elől
sikerült további 8500 motorkerékpárt, 706 kocsit és 200 tonna
egyéb terméket is elrejtenie.
A Jawa 600-as kocsi |
A
II. világháború alatt a gyárnak a hadiipari igényeket kellett
kielégítenie, de ezt a gyár alapítója már nem érte meg, mivel
1941-ben, 63 évesen tüdőrákban elhunyt. Vele meghalt az első
Csehszlovák Köztársaság egyik legzseniálisabb gyár igazgatója,
aki felismerte az olcsó, de jó minőségű tömegesen gyártott
termékek iránti növekvő igényt.
Az 1953-as fél literes moci |
A
háború végeztével azonban a Jawa nem sokáig évezhette a
szabadságot, hiszen 1946-ban államosították a gyárat, Janeček
örökösei pedig elhagyták Csehországot. A Jawa motor gyártása
azonban ezt követően sem állt le, sőt az igazi siker története
talán éppen ekkor kezdődött el. A szocialista blokkon belül
minőségében a legjobb mocikat a Janeček örökség továbbvivői
készítették, így a márka hamar népszerűvé vált. 1990-ig -
elérve az évi 100 ezer (!) darabos termelést - összesen mintegy
3,5 millió Jawa motort adtak el a világ 50 országában.
Jawa 350 - a szocialista csodatermék |
A
JAWA motor fejlesztése, gyártása a rendszerváltást követően
sem szűnt meg (ellentétben számos más szocialista motor
típussal), és ha nem is a legszebb napjait élve de ma is zajlik.
Éppen egy pár héttel ezelőtt mutatták be legújabb modelljüket
a 350 Retrót, amely kinézetét tekintve a 70-es évekbe repít
vissza minket.
Jawa klubok a világban |
A
világ számos pontján foglalkoznak gyűjtők az egykori Jawa
motorcsodák állagának megőrzésével, kiállításával.
Csehországban is több helyen megtekinthetünk komoly Jawa motor
gyűjteményeket vagy egész múzeumot (pl. Česky
Krumlov, Netvořice, Konopiště). A jövő hét folyamán ezek
egyikét mutatjuk be az Irány Csehország
(www.iranycsehorszag.blogspot.hu)
turisztikai honlapunkon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése