„Emberi
csontokat találtak az erdőben”, „emberi csontok kerültek elő
a földből”, „emberi csontok a Dunában”. Ilyen és ezekhez
hasonló híradások jelennek meg évről évre a különféle
médiumokban, bizton számítva arra, hogy a mezei olvasó, néző
érdeklődését már az emberi csont említése is kellőképpen
felcsigázza. Még mielőtt tudatosulna bennünk, hogy a csont,
egykor egy élő, és érző embertársunkhoz tartozott, többségünkön
már az említésekor valamiféle ösztönös borzongás, félelem,
vagy más riasztó elemi érzés fut át. Ugyanakkor mégis valami
ugyancsak ősi kíváncsiság is erőre kap, ki is lehetett a csont
egykori gazdája, hogyan is halt meg? De miért is van bennünk ez a
furcsa, bizarr vonzódás embertársaink maradványaiért
(maradványai iránt), miért van az, hogy egy koponya látványa
egyszerre riasztó, és mégis vonzó? Erre talán egy sereg
antropológus, pszichológus tudna pontos választ adni, mi ezt, itt
és most meg sem kíséreljük.
|
Temetőkert kapuja |
Az
azonban semmi esetre, sem véletlen, hogy évente mintegy kétszázezer
látogató keresi fel a Prágától mintegy 70 kilométerre fekvő
Királyi Ezüst Város, azaz Kutná Hora-hoz tartozó Sedlec
városrész Mindenszentek Kápolnáját, a híres Csontkápolnát
(Kostnice). Csontkápolnának
hívják az épületet, de ez természetesen nem azt jelenti (mint
ahogy azt egy honfitársunk élménybeszámolójában volt szerencsém
olvasni), hogy maga a kápolna épült volna csontból. Valójában
egy kis temetői kápolnáról van szó, amelynek alagsora egy
osszáriumot, azaz a kiürített sírokból összegyűjtött csontok
gyűjtőhelyét rejti. Sedlec
a későbbi Kutná Hora szülőhelye, ahol az egykor Prágával is
vetélkedő gazdagságú város története elkezdődött. A környék
akkori ura, bizonyos markvarticei Miroslav 1142-ben egy
cisztercita monostort alapított ezen a helyen, és a szerzetesek fő
feladata a földek megművelése volt. A közeli ezüst készletek
feltárásával azonban egy sokkal jövedelmezőbb bevételi forrás
adódott, és így Sedlec hamar virágzásnak indult. Ez az
ezüstbőség vezetett később Kutná Hora városának
megalapításához, és a mai napig is látható pompájának
elnyeréséhez.
|
Csontkápolna |
|
Kápolna belső |
1278-ban
II. Premysl Ottokár a sedleci apátot jeruzsálemi
diplomáciai küldetésre vezényelte, aki a Szent Földről, a
Golgota-hegyről egy maréknyi földet hozott magával, amelyet a
monostor temetőjében szórt szét. Ezzel a temetkezési helyet
mondhatni divatossá tette. Messze földről jelentkeztek be sorra a
vagyonos emberek, hogy ide temettessék magukat. Így a temető igen
hamar kezdett „benépesülni”. A
XIV. századi járványok (főként pestis) során a temető
területét meg kellett növelni, hiszen egyedül 1318-ban mintegy
harmincezer ember maradványait helyezték el örök nyugalomra. Az
itt elhelyezett holttestek száma a huszita harcok során további
ezrekkel nőtt. Ez a „népszerűség”, a sok eltemetett test, a
lassan teljesen megtelő temető sok problémát is jelentett a
cisztercitáknak, így a XV. század elején az apát úgy döntött,
hogy kiásatja az emberi maradványokat, és csontvázakat
összegyűjteti egy osszáriumba. Ekkor építtette fel a temető
közepére a Mindenszentek Kápolnát (gótikus stílusú
épület), amelynek alagsorát erre a célra szánta.
|
Csontgúla rejteke |
A
sírok felszámolását és a csontmaradványok összegyűjtését
egy félig vak szerzetes kezdte el 1511-et követően. Az idők során
mintegy negyvenezer csontvázat halmoztak fel, akkor még nem a most
látható formában. 1703 és 1710 között a kor egyik legnevesebb
cseh építésze, Jan Blažej Santini újraformálta a
kápolnát, és azóta a mai csodálatos képét mutatja. A XIX.
század vége felé Sedlec a korábbi cikkeink egyikében már
részletesebben bemutatott Schwarzenberg nemesi család
birtokába került. 1870-ben a lengyel határ menti Česká
Skalice-ből származó František Rint, a neves
fafaragó mester kapta meg tőlük azt a feladatot, hogy az
osszáriumban felhalmozott csontokat rendezze el. Ez a megbízatás
egy bizarrul pompázatos belső (lak)berendezéssé fajult. Rint
ugyan a mészklórral hosszan fehérített, és fertőtlenített
csontvázak túlnyomó többségét szimplán négy gúlába
rendezte, de a maradék csontok felhasználása terén már igencsak
szabadjára engedte a fantáziáját. Így készült el emberi
csontból a Schwarzenberg címer, a csillár, szentségtartó és még
nagyon sok más remekmű, amelynek ihletet sok esetben maga a csont
formagazdagsága adta. Rint még alá is írta az osszárium falára
a művét, stílszerűen kisebb csontok felhasználásával. A nem
hasznosított csontokat újból elföldelték a temetőben.
|
Csontcímer |
|
Csontcsillár |
Hagyományosan
a koponya, és az emberi csontváz a halál, a halandóság
szimbóluma volt, mintegy felhívás az emberi lét mulandóságára,
ezért az elkészült Rint alkotások akkoriban félelemmel vegyes
csodálatot válthattak ki. Ma azonban már a helyzet sok tekintetben
megváltozott. A halálon, elmúláson való elmélkedésre kevésbé
fogékony, a humán koponya milliónyi grafikai feldolgozásával már
telítődött, a horrorisztikus híradásokon, filmeken nevelkedett
emberek egy részének már csak valamiféle lájtosan izgalmas,
enyhén borzongató kiállítás a sedleci Csontkápolna
megtekintése. Mások azonban továbbra is rémülettel, félelemmel
vegyes izgalommal járják körbe a csontokkal díszített
altemplomot.
|
Csontszignó |
Mi
mindenesetre csak ajánlani tudjuk a Csontkápolna megtekintését,
akár Santini építészeti műalkotásának, akár Rint mester csont
remekműveinek megtekintése miatt. Az altemplom félhomályában
elmélázhatunk mulandóságunkon, az emberi életünk rövidségén,
azon, hogy mi végre is születtünk ezen a Földön.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése