A napokban egy antikvárium eldugott
sarkában kutatva fedeztem fel egy 60 évvel ezelőtt kiadott
könyvet, amely a furcsa Prágai Pitaval címet viseli.
Szerzője a prágai születésű Egon Erwin Kisch, a híres
„száguldó riporter”, kinek élettörténete bőven megér egy
teljes cikket, így erre halálának közelgő 70. évfordulóján
sort is kerítünk. Ám addig is tekintsünk bele az említett
könyvébe. A címben szereplő Pitaval, teljes névvel Francois
Gayot de Pitaval egy a XVII. század végén, XVIII. század elején
élt francia író és jogtudós volt, aki a pitavalt, mint irodalmi
műfajt megteremtette. De mi a szösz is a pitaval? Nos nem más,
mint izgalmas bűnesetek, bírósági ítéletek leírásának
gyűjteménye, mondhatni a későbbi krimik vagy még későbbi
bűnügyi dokumentumfilmek elődje. Tulajdonképpen afféle
szórakoztató szakirodalom, amely a XIX. században és a XX. század
elején élte fénykorát.
Egon Erwin Kisch |
Egon Erwin Kisch, mint korának egyik legnevesebb újságírója eme műfaj választva alkotta meg a 1931-ben a Prágai Pitavalt, amely az 1958-as magyar nyelvű kiadásában későbbi írásokat is tartalmaz. A rövid, de tényanyagban gazdag történetek gyűjteményében egyebek között olvashatunk Babinskyről, a rablóvezérről, Nehemia Chija Chajonról, a XVII. századi szélhámosról, egy prágai bombamerényletről vagy éppen a tolvajcéhekről. Az alábbi idézet csokrunkban a náci megszállás idején a brünni (brnói) Spielberg várbörtönéről írt történetét osztjuk meg olvasóinkkal.
„Míg Franciaország az 1939-es évben ujjongva ünnepelte a Bastille lerombolásának százötvenedik évfordulóját, addig Csehszlovákiából az a hír érkezett, hogy a Bastille megfelelője, a brnói Spielberg (Spilberk), a nemzeti szocialisták bevonulása óta új, halálthozó életre támadt: „...A Spielberg-börtönbe a tegnapi napon beszállíttatott 80...” „...miként már ismeretes, a Spielbergben meghalt...”.
„Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy Spielberg, szörnyű fenyegetésként mindazok számára, akik szembeszálltak az önkénnyel. És a Spielberg komolyan is vette, amivel fenyegetőzött. Ez a vár, amelyet a Nagymorva Birodalom óta újra meg újra felélesztenek, kőből épült kaptárhoz volt hasonló és sejtjeiben az embernek el kellett felednie, hogy ember volt valaha. Legalul, az alapköveken, ahol egy évezreddel ezelőtt fegyvercsarnok lehetett, az osztrák abszolutizmus megteremtette azt, amit később „bunker”-nek neveztek. A pincében olyan sötét van, mint a zsákban, falából nyirkos doh árad, boltívei alól szakadatlanul csöpög a víz azokba a tócsákba, amelyekben a már korábban lehullott vízcseppek egyesültek.'
A förtelmes folyosótól jobbra és balra harmincnégy ketrecet ácsoltak rönkökből és gerendákból egy-egy fogoly számára. Ezekben a kétköbméteres helyiségekben verték vasra a foglyokat, nyomták szájukba azt az átlyuggatott vaskörtét, amelynek nyílásaiból bors szóródott a szomjúhozó nyelvre, sajtolták az ujjaikat hüvelykszorítóba, karjukat pedig tüskés acélkarmantyúkba, zárták őket kalodába vagy kínozták izzó fogókkal, a mennyezetről pedig hulltak a vízcseppek a mozdulatlanságra ítélt vasravert fogoly testének mindig ugyanarra a pontjára.”
A Spielberg kazamatái |
„A nép szerette azokat, akik a
Spielbergen szenvedtek, s az uralkodóknak, akár akarták, akár
nem, számolniuk kellett ezzel a rokonszenvvel. II. József császár
1783. augusztus 3-án egy óra hosszat tartózkodott az egyik
zárkában és azután kinyilvánította kísérete – no meg az
iskolai olvasókönyvek számára - : nem kívánja, hogy földalatti
cellákban valaha is üljön még valaki. Erre vonatkozóan írásbeli
tilalmat is adtak ki, de még ötven évvel később is rohadtak ott
élő halottak. Ferenc császár még tovább ment
„emberszeretetében”, megtiltotta a kazamaták fölött húzódó
zárkasor használatát is, de mégsem akadályozta meg,
uralkodásának idején mindvégig politikai foglyok üljenek
ott.”
„A Spielberg a Csehszlovák Köztársaságban már csak parkként, laktanyaként és múzeumként szolgált. Szelíden emelkedő szerpentinjein, akácok és gesztenyék alatt, szerelmes párok andalogtak.”
„A kínzókamra kínzó szerszámkészlete és a nyirkos boltívek alatt elenyészett sóhajok bizony sok látogatót elborzasztottak. Aztán a borzongás is elmúlt, akárcsak az önkény évei, azok az évek, amelyekről joggal hittük mindnyájan, hogy sosem térhetnek vissza. Százötven évvel a párizsi Bastille ostroma után azonban új jajkiáltások hallatszanak, új kínzóeszközök gyötrik áldozataikat, halálordítások törnek fel a Spielberg falai között.”
„A Spielberg a Csehszlovák Köztársaságban már csak parkként, laktanyaként és múzeumként szolgált. Szelíden emelkedő szerpentinjein, akácok és gesztenyék alatt, szerelmes párok andalogtak.”
„A kínzókamra kínzó szerszámkészlete és a nyirkos boltívek alatt elenyészett sóhajok bizony sok látogatót elborzasztottak. Aztán a borzongás is elmúlt, akárcsak az önkény évei, azok az évek, amelyekről joggal hittük mindnyájan, hogy sosem térhetnek vissza. Százötven évvel a párizsi Bastille ostroma után azonban új jajkiáltások hallatszanak, új kínzóeszközök gyötrik áldozataikat, halálordítások törnek fel a Spielberg falai között.”
Egon Erwin Kisch: Prágai pitaval, 1958. Kiadó: Bibliotheca, Budapest. Fordította: Ember Mária
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése