Engedjék még hogy egy személyes
emlékkel kezdjem a cikkünket. Valamikor megboldogult
gyermekkoromban szüleim a közeli ének-zene tagozatú általános
iskolába irattak be, ahol egy kisebb felvételit követően
egyenesen a „Z” betűvel jegyzett zenei osztály tagja lehettem.
Az osztály a jellegéből fakadóan inkább csak lányokból állt,
mindössze hatan alkottuk a „kőkemény” fiú brigádot. Hogy ez
a számbéli leány fölény vajon jó vagy rossz volt a számunkra
azt az olvasóink képzeletére bízzuk, a cikkünk ugyanis egészen
másról szól. Az iskolában az első években furulyázni
tanulgattunk, és persze szorgalmasan léptünk fel az osztályból
formált ének kórussal. Emellett csaknem valamennyiünk választott
magának egy hangszert is, mely professzionális használatát
legalábbis megpróbálta minél tökéletesebben elsajátítani.
Voltak akik a különféle vonós hangszerek mellett döntöttek, de
kétségkívül az egyik legnépszerűbb választás a zongora volt.
Petrof |
Ekkor jelent meg a lakásunkban az a páncéltőkés Petrof pianínó, melyet szüleim nem kis áldozatok árán vásároltak a számomra. Ez idő tájt ők még nem sejtették, és persze jómagam sem, hogy sajnos zenei tehetségem, legalábbis ezen a téren bizony igencsak korlátos, így az iskola számos más növendékével ellentétben számomra nem a zongorista pályafutást rendelte a sors. Az iskolát követően az élet elsodort a fekete-fehér billentyűktől még ha egy időben fel is fedeztem, hogy a klasszikusoknál számomra szimpatikusabb jazz, jazz-rock játszogatásához egy fokkal nagyobb lelkesedéssel, szorgalommal viszonyulok, és ennek köszönhetően még némi sikerélménnyel is gazdagodhatok.
Petrof, a Zongora |
Ám a további múltidéző
nosztalgiázás helyett koncentráljunk arra, ami a cikk
szempontjából a lényeg: az említett 1970-es évek közepén
megvásárolt pianínó, a mai napig is a ház egyik meghatározó
bútordarabja, melyet még funkciójának beteljesítése hiányában
sincs szívem eladni. Mindezek jutottak eszembe tavaly nyáron,
amikor Hradec Králové városában a tekintetem megakadt egy modern
épület már elsőre is ismerősnek tűnő logóval díszített
homlokzatán, melyet az alábbi felirat egészített ki: Petrof /
Pianos since 1864. És valahogy
akkor esett le újból a tantusz, amelynek valahol a mélyben már
azért tudatában voltam: az „én Petrofom” egy Csehországban
készült hangszer, méghozzá az egyik leghíresebb, legismertebb
cseh zongora manufaktúra alkotása.
Antonín Petrof |
1839
volt az az év amikor egy bizonyos Antonín Petrof meglátta
a napvilágot akkortájt az Osztrák Császársághoz tartozó
Königgrätz, azaz a mai Hradec Králové
városában. A kiváló
zenei hallás mellett zseniális kézügyességgel is megáldott, az
édesapja ácsműhelyében inaskodó fiatalember 18 éves volt amikor
Bécsbe utazott, és itt olyan neves zongorakészítő cégektől
tanulta ki a zongora alkotás mesterségét, mint a Heitzman, Ehrbar
vagy éppen a Schweighofer. Mindössze hét évvel később,
1864-ben, időközben visszatérve szülőhelyére készítette el az
első saját zongoráját, egyben megalapítva a saját cégét. Az
ifjú zongorakészítő nagy elánnal vetette bele magát az üzleti
vállalkozásba, ám két évvel később a híres-hírhedt
Königgrätzi csatának köszönhetően a munkálkodás félbemaradt.
Azonban tíz évvel később, már egy új telephelyen gőzerővel
folyt a zongorák és mellettük a harmóniumok gyártása, sőt
1880-ban előbb Temesváron, majd azt követően a mai Magyarország
területén is alakult egy leányválallat. A szorgos, és kiváló
minőséget előállító munkának köszönhetően a Antonín Petrof
1899-ben már az Osztrák-Magyar Monarchia udvari zongorakészítőjévé
küzdötte fel magát.
A Petrof gyár 1935-ben |
Az alapító
mesterember 1915-ben bekövetkezett haláláig a Petrof vállalat
több, mint 30 ezer darab (!) hangszert készített el, és
értékesített szerte a kontinensen. Antonín Petrof elhunytát
követően a céget a legfiatalabb fia, Vladimír vette át, és
kezei között a munka töretlenül folytatódott. Az első
világháborút túlélte a cég, majd 1924-ben már
elektro-pneumatikus és rádió-akkusztikus zongorákat is elkezdett
gyártani, sőt a kész zongorákat már Kínába, Japánba,
Ausztráliába is szállították. 1928-ban a vállalat irányítását
a harmadik generáció vette át. A Steinway-el közös cégben
zajlott a termelés a gazdasági válságot, valamint a II.
világháborút is átvészelve egészen a 1948-ban bekövetkezett
államosításig.
A Petrof története |
Természetesen a
csehszlovák állam is látott fantáziát a hangszergyártásban,
így nem csupán megőrízte, hanem tovább is fejlesztette a
vállalatot. Ekkortájt vált igazán a Petrof a keleti blokk egyik
legismertebb, legelterjedtebb billentyűs hangszergyártó cégévé
a szintén régi hagyományokkal bíró további csehországi
zongorakészítő cégek, a Weinbach, a Rösler, valamint a Scholze
mellett. A cég nemzetközi elismerését példázza az is, hogy a
Petrof 1958-ban elnyerte a Brüsszeli Expo arany medálját.
Zuzana Ceralová Petrofová |
A rendszerváltást követően a
negyedik generációhoz tartozó Jan lett a cég ügyvezetője, és
az ő irányítása alatt 1994-ben egy új modern akkusztikai kutató
központot nyitottak. A hosszadalmas privatizációs folyamat
lezárultával a Petrof végül viszakerült az alapító családja
kezébe, amelynek ma Zuzana Ceralová Petrofová a cég elnöke. A
2000-es végi gazdasági válság idején a termelés ugyan a
tizedére esett vissza, de a cég túlélte ezt a nehéz időszakot
is, sőt azóta a fejlesztéseknek köszönhetően új típusú
pianínók és zongorák látták meg a napvilágot, világszerte
sikert aratva. Napjainkban a Petrof Európa legnagyobb zongora és
pianínó készítő vállalata. 2013-ban a család ötödik
generációjához tartozó Ivana Petrof vezetésével megnyitotta a
kapuit a Petrof Múzeum, míg 2017-re készült el a cikkükben már
említett Petrof Galéria, amely üzleti és egyben kulturális
centrum szerepet is betölt.
A Petrof Galéria |
(Az információk és a fotók egy
részének forrása: www.antpetrof.com,
valamint a Petrof cég FB oldala)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése