Ahogyan arról a hírekből
értesülhettünk a tegnapi nap folyamán egy magyar vadászgép
balesetet szenvedett Csehországban, a május 11-e óta zajló
cseh-magyar-svéd közös légi hadgyakorlat, a Lion Effort során. A
JAS-39 Gripen repülőgépeket használó országok három év
elteltével rendezték meg ismét itt, Čáslavban az eseményt,
amelyen ezúttal thaiföldi pilóták (gépeik nélkül) is részt
vettek. A balesetben a magyar vadászgép mondhatni totálkáros
lett, de ami a legfontosabb a két pilóta nem sérült meg
komolyabban, azonban a kifutóról leszaladó gépből való
katapultálás nem lehetett éppen lélek emelő érzés. Ennek a
hírnek az apropóján körülnézünk, hogy hol is találhatók
Csehországban katonai légi támaszpontok, repülőterek, és mi
tudunk röviden mondani a mai Cseh Légierőről.
A reptér és a szerencsétlenül járt magyar vadászgép |
A Cseh Köztársaság, Magyarországhoz
hasonlóan 1999-ben csatlakozott a NATO-hoz. Az új katonai szövetség
követelményeihez igazodva 2003-ban átszervezte a haderejét, és
ezt követően négy légibázist üzemeltet, amelyek más-más
feladatot látnak el.
Čáslav - légibázis |
A cseh vadászrepülőgépek és
bombázók fő központja az aktuális baleset színhelye, a
Zvolenská légibázis. Ez a reptér a cseh Magasföldön, a Vysočina
kerület északi részén fekvő Čáslav városától északra
található. A jelenleg a 21. Taktikai Légierő Bázisaként üzemelő
repülőteret 1958-ban alapították, és komoly szerepet játszott a
hidegháborús években. Innen felszállva gyakorlatoznak a Cseh
Légierő gépei, a már említett svéd gyártású JAS-39 Gripenek,
illetve a cseh fejlesztésű L-159 Alca típusú vadászok. A
Zvolenská a színhelye Csehország legrangosabb légi bemutatóinak,
amelyek közül az egyiket éppen a napokban (május 23.) tartanák
meg, amennyiben a baleset okainak kivizsgálása miatt elrendelt
reptér zárlatot fel tudják oldani.
Cseh Gripen |
A Cseh légierő orosz helikopterei |
A másik jelenleg is aktív csehországi
katonai repülőtér a 22. számú Helikopter Bázis, a Biskajská.
Ez szintén a Vysočina kerületben, de Čáslavhoz képest jóval
délebbre fekvő Náměšť nad Oslavou városa közelében
található. Az 1956-ban aktivált reptér részben az orosz gyártású
helikopterek (vénséges, de annál megbízhatóbb Mil Mi-24-esek,
Mil Mi-35-ösök), továbbá az 1971 óta használt cseh(szlovák)
L-39 ZA Albatros vadászok székhelye. A Cseh Légierő soron
következő bázisa a morvaországi Přerov városa mellett fekszik.
A CVRCEK hívójelű reptér egykor helikopter bázis volt, valamint
itt folytak a kiképzések, de napjainkban egyre kevésbé
használják, a gépeket pedig Náměšť nad Oslavouba szállították
át.
CASA C-295 |
Végül, de nem utolsósorban a katonai
célú légi szállítás központja a Prága melletti Kbely-ben
foglal helyet. Ezt a két kilométer hosszú és 45 méter széles
kifutóval rendelkező T.G. Masaryka repülőteret használják a
különféle szállítmányok továbbításához. A légibázis
egyike Csehország legrégebbi reptereinek, először 1918-ban
emelkedtek itt el a földtől a gépek. Jelenleg egy Airbus A-319CJ,
CASA C-295, JAK-40, LET-410 repülőkből és Mil Mi-17 és 8S, W-3A
Sokol helikopterekből álló flotta törzshelye. 2015. június 11.
és 13. között itt rendezik meg az Európai Helikopter Show-t.
Airbus A-319CJ |
A Cseh Légierőhöz tartozik még a
Stará Boleslavban székelő irányító, megfigyelő központ,
valamint a légelhárítás központja a dél-csehországi
Strakonicében. Mindezeken túl még érdemes megemlíteni a
Pardubicében található a Repülőtéri Hatóságot. Az itt
található reptér nem a Légierő része, ugyanakkor egy
kihelyezett bázisként kiképzési célokat szolgál.
Egy kis helikopter bemutató |
Természetesen jóval több repülőtér
található a Cseh Köztársaságban, amelyeket egy-egy különlegesebb
alkalommal katonai gépek is igénybe vesznek, de ezek alapvetően
mind polgári célúak. Végezetül a repülőgépek szerelmeseinek
egy kis kedvcsináló, programajánlóként javasolnánk szeptember
5–6. között a hradec královéi, szeptember 19–20. között
pedig az ostravai reptér felkeresését, ahol a Cseh Nemzetközi
Légi Fesztivál, illetve a Cseh Légierő Napja várja a kíváncsiak
seregét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése