Az
előző cikkünkben megismerkedtünk a leghíresebb cseh kutatóval,
Emil Holubbal, de lássuk a többi Afrikát kutató nevezetesebb cseh
utazót is. A XX. század első évtizedeiben előbb Dr. Pavel
Šebesta járta be az Egyenlítő vidékét, a kongói esőerdők
vidékét, majd 1927-ben Pilát és Jiří
Baum zoológus folytatta az egzotikus kontinens bejárását.
Richard Storch
és Bedřich Machulka |
Észak-Kelet
Afrika cseh kutatóinak-utazóinak sorában meg kell említenünk Richard Storch
és Bedřich Machulka, Stanislav Škulina, és Vilém Němec nevét is. Ez utóbbiról
érdemes tudni, hogy 1884 és 1910 között, tehát 25 éven át élt
Észak-Afrikában, ahol gyógyszerészként, állatorvosként
munkálkodott, illetve az európai arisztokraták számára
szervezett szafarikat. 1910-ben mikor visszatért Prágába, tevékeny
részt vállalt a cseh főváros állatkertjének megtervezésében.
František Vladimír Foit (balra...) |
1931-ben
František Vladimír Foit
néprajzkutató egy Tatra 12-es gépjárművel, a már említett Jiří
Baum társaságában északról délre átszelte a kontinenst,
Kairóból előbb a Nílus folyását követve, majd a Belga-Kongón,
Ugandán, Kenyán és Rodézián (mai Zimbabwe) át egészen a
dél-afrikai fővárosig, miközben még a Kilimandzsáróra is
megpróbáltak felmászni. Foit a II. Világháborút követően,
1947-ben immáron a felesége oldalán újból nekiindult a már
kipróbált kocsival (Tatra 57B). Ezúttal a kiindulási ország
Algéria volt, ahonnan Nigéria, Kamerun, Belga-, és Francia-Kongón
át haladtak dél felé, majd visszakanyarodva Nairobiba, Kenya
fővárosába. A hosszú út során szorgos gyűjtőmunkát végeztek,
de mindeközben Csehszlovákiában átvették a hatalmat a
kommunisták, és Foit vagyonát lefoglalták. Mindezekről Afrikában
értesült a pár, majd úgy döntöttek, hogy inkább ott maradnak.
Foit csupán 1970-ben települt vissza Európába, de akkor sem
szülőhazájában, hanem Jugoszláviában keresett magának
„menedéket”. Az utazásai során gyűjtött és a
nagykövetségeken leadott anyagok nagy részének lába kélt, ma
már csak töredékekben maradt fenn.
Hanzelka, Zikmund és a Tatra |
Érdekes
párhuzamként ugyancsak 1947-ben indult gépkocsis szafari túrájára
az idősebb korosztály számára ismerős nevű páros, Jiří
Hanzelka és Miroslav Zikmund is. A húszas éveik végén járó két
fiatal mérnök közös gyermekkori álmuk, a világ körüli utazás
megvalósítását tűzték ki célul. A tervüket jól átgondolva,
megfogalmazva egyenesen a Tatra autógyárba mentek, hogy támogatást
kérjenek útjaikhoz. A gyár hamar meglátta a két megfontolt
fiatalember ötletében a globális reklám lehetőséget, ezért
áldását, pontosabban a szponzorációját adta. Biztosítottak
számukra egy mai szemmel is furcsa kinézetű Tatra 87-es gépkocsit,
amivel Prágából indulva, majd Afrikában a marokkói Casablanca
városából kezdték el kalandos útjukat. Innen végighaladtak a
Földközi-tenger mellett Kairóig, majd dél felé fordulva teljes
egészében átszelték a kontinenst. Sőt megérkezvén Fokvárosba
nem hazafelé, hanem Dél-Amerikába vezetett tovább az útjuk.
Utazásukat végig dokumentálták, amelyek egy kiváló stílusú
könyvben, illetve az utazás közben írt és hazaküldött
cikkekben jelentették meg, így hazájukban igazi korabeli
„celebekké” váltak, legalábbis egy időre...de ez már egy
másik izgalmas történet, amire egyszer külön visszatérünk.
Josef Vágner könyve magyarul |
Érdemes
még megemlékeznünk Josef Vágner biológusról, állatkert
igazgatóról, akinek számos csehszlovákiai állatkert afrikai
állatokkal való feltöltése köszönhető. 1967 és 1976 között
kilenc alkalommal utazott afrikai szafarira (Kenya, Uganda, Namíbia,
Botswana) és összesen több mint 2000 vadállatot hozott be az
országba. Az állatokat igen nagy szakértelemmel és
körültekintéssel szállíttatta, így az elhullás mértéke igen
alacsony volt. Az persze más kérdés, hogy a melegebb éghajlathoz
és szabadsághoz szokott élőlények mit is szóltak a
közép-európai állatkertekhez.
Dan Přibáň csapata munkában |
Természetesen
a nagy kutató expedíciók kora már rég elmúlt, de egy-egy, talán
jobbára csak öncélú ötlet még fel-felkelti az emberek
érdeklődését. 2009-ben Dan Přibáň újságíró, három
kollégájával úgy döntött, hogy Tunéziából Egyiptomon át,
végig a keleti-partvidék mentén Fokvárosba pöfékelnek, mégpedig
a szocialista éra kultikus járműipari alakjával, egy Trabanttal.
Jóllehet az öreg járgánnyal korábban már részt vettek egy
ázsiai túrán, mégis afrikai útjuk sokkal nehezebbnek bizonyult.
Végül azonban Foit és Holub kései utódai sikerrel jártak, akik
azóta már Hanzelkáék nyomdokait követve már a dél-amerikai
kontinenst is átszelték a taxis sárga Trabijukkal.
A Dan Přibáň Team és Afrika |
Zárszóként
pár gondolat: Mikor benőtt a fejem lágya hamar rájöttem, hogy
egy hangyányit álságos dolog felfedezésnek hívni azt az
eseményt, amikor egy számunkra idegen tájon élő nép először
találkozik velünk, hiszen ők már évszázadok óta boldogan
leledzettek anélkül is, hogy „felfedezték” volna őket.
Ahogyan azt a történelmi események igazolták, sem az ott élők,
sem a természet nem járt jól a felfedezésükkel, ugyanakkor a
folyton kutató, kereső, újat hajszoló ember sem hibáztatható azért, hogy teret ad a teljesen természetes, ősi vágyának, az ismeretlen megismerésének. Persze
azzal az erkölcsi kötelességgel, hogy nem okozha súlyos károkat felfedezésének
tárgyában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése