- Több
mint egy évszázad elteltével újból visszatért a farkas
Csehországba. Április első napjaiban egy kamera rögzítette,
amint az észak-csehországi Doksy településhez közeli erdős
területen egy farkas baktat át egy tisztáson. A farkast a XIX.
század végén teljesen kiirtották az ország területéről, de az
elmúlt évtizedekben mind a határos Lengyelországban, illetve
Németországban egyre nagyobb állomány él, így várható volt,
hogy előbb-utóbb egy példány átruccan a határ túloldalára is.
Sőt a szakértők szerint az egykori katonai gyakorló területeken,
illetve a határszélen már néhány pár is élhet, de erre
nincsenek közvetlen bizonyítékok. Jóllehet a farkasok nem
tartoznak az igazán népszerű állatok körébe, mégis újbóli
megjelenésük kifejezetten örömtelinek mondható. Ezek az értékes
állatok egyrészt természetes vadállomány szabályozást
végezhetnek, csökkentve a mezőgazdasági vadkár mértékét,
másrészt igen sok turista keresheti fel azokat a területeket, ahol
az ordasék lakoznak, így számottevő bevételhez juttathatják a
terület lakosait. Persze csak akkor ha az indokolatlanul rettegő
helybeliek, vagy a trófeára éhes orvvadászok le ne puffantják
őket.
Jön a farkas!
- Miloš Zeman cseh államfő nyerte el idén a Föld Barátai (Hnutí Duha) nevű környezetvédelmi szervezet Oil Guzzler díját, amelyet immáron 22. alkalommal ítéltek meg. Ahogyan az a díj elnevezéséből (olaj korhely, olaj iszákos) is sejthető a kitüntetés inkább nevezhető afféle élcelődő megrovásnak, mint pozitív elismerésnek. Zeman a pár hete a Csehország, nem csak Prága magazinban is bemutatott Odera-Elba-Duna – csatorna megépítésének elszánt propagálásáért kapta meg a zöld szervezet negatív ítéletét, a legkevésbé környezet-barát lépésért. Ugyancsak „díjazták” az év anti-környezetvédelmi kijelentését is, és ebben az évben a Zöld Gyöngy díjat Andrej Babiš jelenlegi pénzügyminiszter kapta az autópálya építések kapcsán tett állásfoglalásaiért.
A flakon hajó látványterve |
- Nymburk
városa idén nem csak egykori a híres lakója, Hrabal születésének
ünnepléséről kerül be a nemzetközi sajtóba. Két fiatal helyi
srác Honza Kára, egy 22 éves tanuló és barátja Jakub Bureš egy
21 éves autószerelő elhatározta, hogy egy csónakot, pontosabban
egy lábbal hajtható hajót épít, méghozzá nem másból mint
5000 műanyag palack felhasználásával. És ez még hagyján. Az
elszánt fiatalok nem kisebb tervet szeretnének véghezvinni,
minthogy ezzel a vízi járművel elpedáloznak az Elbán egészen
Hamburgig. A terveik szerint a nyárig megépül az őrült járgányuk
majd nekivágnak a 850-900 km hosszú és minden bizonnyal kalandos
útjuknak. A vállalkozásuk egyik szponzora a nymburki sörgyár,
így vélhetőleg a sörhiánnyal legalább nem kell majd
megküzdeniük.
Épül a hajó!
- A Statisztikai Hivatal jelentése szerint a cseh lakosság több mint egytizede (10,2%) mozgássérült. A helyzet az elmúlt években kisebb mértékben romlott, hiszen 2007-ben még csak a lakosság 9,8%-a volt érintett. A mozgássérült emberek száma részben a 75 felettieknél, részben (talán meglepő módon) a 19 év alattiaknál nőtt meg jelentős mértékben. Ez utóbbi korosztály esetében a születési rendellenességek számának fokozatos növekedése is közrejátszik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése