A
római katolikus egyház az elmúlt 2000 évben több mint 10 ezer
embert avatott szentté, akiknek többségét (kivéve ha
honfitársunk volt) még a magyar vallásgyakorlók sem ismerik. A
szentek nagy létszámú „seregén belül” ugyanakkor vannak
olyan neves alakok is, akik nem csupán a katolikus hívők, hanem
más vallásúak, sőt még az ateisták többsége számára is
ismerősek. Ezen közismertségnek örvendő szentek rövid sorában
bizton említhetjük Nepomuki Szent Jánost, aki kétség
kívül hazánk egyik legnépszerűbb és legtöbb szoborral
megörökített szentjének számít.
A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal nyilvántartása szerint ma több mint 235 db Szent Jánost ábrázoló szobor és további mintegy 20 db a szent nevét viselő kápolna áll Magyarországon. De Csehországon és Szlovákián kívül nem csak hazánkban állnak szobrai. A jezsuiták Szent János kultusza révén szobrainak sokaságát emelték nem csupán Ausztria és Észak-Olaszország kis, eldugott falvaiban, hanem Latin-Amerikában továbbá a világ más katolikusok lakta tájain is. Az alakját formáló szobrokon jellemzően a feje körüli dicsfénnyel és öt csillaggal (Krisztus öt sebe) jelenítik meg, van mikor mutatóujjával az ajkán, kezében pedig a Jézus figuráját a kereszten, ritkább esetben pálmaágat (is) tartva. Ugye Önnek is ismerős a kép?
Pálmaág, kereszt és öt csillag |
Szinte
nincs is olyan magyar ember aki ne látott volna már Nepomuki Szent
János szobrot, viszont azt már csak igen kevesen tudják, hogy
Szent János, vagy ahogyan Magyarországon a nép hívta Jánoska
Csehországban született és egyike a csehek fő patrónusainak.
Egy az ezernyi csehországi Szent János szobor közül |
Nepomuki emléktábla |
Szent
János eredetileg Wolflin (Wölflin, Velflín) Jánosként látta meg
a napvilágot a Pilsen városától 35 km-re fekvő Nepomukban
(akkori nevén Pomukban). Születési ideje nem teljesen ismert,
valamikor 1340 és 1350 közé datálható. Gyermek és ifjúkoráról
túl sok hiteles információ nem áll rendelkezésre és életének
későbbi szakaszait is átszövik a különféle, alakjához
kapcsolódó igaz-hamis mesék, szóbeszédek. A legendák szerint a
kis János gyermekkorában igen súlyosan megbetegedett, így szegény
sorból származó szülei a gyógyulás reményében a helyi
cisztercitákhoz fordultak. A kisfiú sikeresen felépült, és ezzel
a pályaválasztása is eldőlt, mivel a hálás szülők fiukat
innentől kezdve Isten szolgálatára szánták. Pappá nevelése
érdekében az ifjú Jánost Prágába küldték, ahol a csak pár
évvel korábban alapított Egyetemen folytatott tanulmányokat. A jó
eszű fiatalember 1369-ben császári jegyző lett a prágai érseki
kancellárián. Az egyetemen tanultakat elsajátítva hamar a
papjelöltek közé került, majd nem sokkal később, egész
pontosan 1380-ban a prágai érsek áldozópappá szentelte. Az
aszkéta életmódjáról híres János pap a prágai Týn
templomban kezdte meg működését és szónoklataival, valamint
életmódjával hamar jelentős népszerűséget vívott ki a hívek
körében. Ezt követően a páduai egyetemen folytatott további
tanulmányokat, ahol 1387-ben az egyházjog doktora lett. 1389-ben
Johann von Jentzenstein (Jenstein) prágai érsek kinevezte általános
helynökévé.
Szent János vízbedobatása |
A
politika, pontosabban az uralkodó és az egyház közötti feszült
viszony azonban drámai módon vetett véget János atya karrierjének
és egyben életének. IV. Vencel cseh és német-római király nem
éppen a legharmonikusabb viszonyban állt a már említett prágai
érsekkel. 1392-ben az érsek panaszlevelet írt az uralkodónak
mondván, hogy az elnyomja a klérust, az egyházat. A király
azonban füle botját sem mozdította, sőt még inkább korlátozni
kívánta az egyház hatalmát. Ennek érdekében Kladrubyban egy új
püspökséget kívánt létrehozni egy saját emberével az élén,
egyfajta ellenpólusát a prágai érsekségnek. Ez a terve azonban
nem jött össze, mert az érseki helynök, azaz János, a mi
Jánoskánk a végén nem azt nevezte ki, akit a király szeretett
volna. Ezen az „ellenszegülésen”, pontosabban az egyházhoz és
érsekéhez való hűségen az uralkodó teljesen felbőszült.
1393-ban a katonáival lefogatta a papot, szó szerint tűzzel-vassal
megkínoztatta (melyben a monda szerint saját maga is részt vett),
megverette, majd az inkább halott, mint élő testét a prágai
Károly-hídról a Moldvába dobatta. A tetemét csak pár nap múlva
halászták ki. Jánost először az Óvárosban temették el, de
mivel mégis csak kanonok volt, így a testet átvitték a Szent
Vitus-székesegyházba.
A vízen lebegő Jánoska |
A királyné gyónása |
Nos
ez János halálának prózai, politikai vitához és hatalomvágyhoz
kapcsolódó története. Azonban egy félévszázaddal később
megszületett, és villámgyorsan elterjedt azon legenda, miszerint a
király nem is annyira politikai, hanem magán természetű kérdés
miatt ragadtatta el magát. A mese szerint IV. Vencel erővel akarta
kiszedni a papból mindazt, amit gyónás közben vallott be neki a
második felesége, Wittelsbach Zsófia. A féltékeny és kissé
iszákos felség minden áron be akarta bizonyítani a neje
hűtlenségét (habár ennek nem volt alapja), de a pap megtagadta a
gyónási titok szentségének megtörését. A király ugyan
bebörtönözte, megkínoztatta, de János mégsem adta ki a titkot.
A feldühödött IV. Vencel a végén a katonáival ledobatta az Ó
és Újváros közötti kőhídról, ahol is János vízbe fúlt. A
legenda szerint ott, ahol Szent János vízbe zuhant és víz alá
merült, fények (szám szerint öt fénypont) gyúltak ki, amelyek a
folyó víztükrén tovalebegtek. Más szövegváltozat szerint a
fények jelezték az elsüllyedt test helyét.
A halálos ítélet végrehajtása |
Ugyan
a legendának nem sok történelmi alapja van, mégis a szájreklám
révén a titkok őrzőjeként, a gyónási szentség védelmezőjeként
János ideális katolikus mártírrá „változott”, amely kapóra
jött az ellenreformációt végző jezsuita szerzetesek propaganda
hadjáratának. János az idők során igen hamar népszerűvé vált
a nép körében, és ez tovább erősítette az egyház
érdeklődését. 1719-ben kihantolták a sírját, és csodák
csodájára a maradványok között, pontosabban az elhunyt
koponyában megtalálták Jánoska rózsaszínű, épen megmaradt
„nyelvét”. Ez a „nyelv” egy ereklyetartóban a mai napig
megtalálható és látható. Jóllehet a nyelv megtalálása jól
passzolt a legendabéli titoktartáshoz, azonban egy XX. századi
vizsgálat szerint a talált szövetmaradvány inkább az elhunyt
összeaszalódott agya lehetett. Akár nyelv, akár agy, már az is
kész csoda, hogy egyáltalán megmaradt az évszázadok során.
Jánoska |
Jánost
1721-ben avatták boldoggá, majd alig 8 évvel később XIII.
Benedek pápa már a szentek sorába is iktatta. A gyors
kanonizációnak elsősorban az volt oka, hogy a XVIII. században
János alakját továbbra is kiválóan fel lehetett használni a
katolicizmus erősítése során. A legenda és a valóság
vegyítésével Nepomuki Szent János a hidak, a halászok,
vízimolnárok és más „vízi emberek” szentje és a gyónási
szentség mártírja lett. Népszerűsége a mai napig megmaradt. Ma
hazánkban Szent Jánost elsősorban a Duna melletti településeken
(pl. Vác, Mohács) ünneplik. Baján május 16-án, azaz a szentté
avatásának napján ún. Jánoska-eresztés (vízi körmenet)
keretében fáklyákkal kivilágított hajóra rakják a szobrát, és
engedik le a Dunán egészen a Sugovica-hídig. A hajó körül égő
szurokkoszorúk világítanak, a nép pedig vagy csónakokkal,
ladikokkal vagy a parton sétálva követi a hajó útját. A hídnál
pedig a szent tiszteletére elkezdődik a hagyományos népünnepély.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése