A
szervezők idén már negyedik alkalommal és immáron négy
helyszínen várják a cseh filmek rajongóit a hagyományos Cseh
Filmkarneválra, ahol ismét megtekinthetők a legfrissebb és
legtöbb figyelmet keltő alkotások. A drámától a
dokumentumfilmen keresztül a vígjátékig minden megtalálható,
kinek-kinek ízlése szerint. Szintén hagyományosan a Cseh
Filmkarnevál főtámogatója a Staropramen, szakmai partnere a
Budapest Film mellett a budapesti Toldi mozi, a miskolci Művészetek
Háza, Béke Art-mozi, a szegedi Grand Café és a debreceni Apolló
mozi.
A Filmkarnevált Petr Václav társadalmi drámája, a cseh határvidéken játszódó Sosem vagyunk egyedül (Nikdy nejsme sami) nyitja. A periférián élő emberek sorsával foglalkozó rendező korábbi, Kiút című filmjét két évvel ezelőtt szintén a Filmkarnevál keretében mutatták be. A Sosem vagyunk egyedül című filmben egy paranoid börtönőr és családja egy kies főút mellett elnyúló faluba költözik, ahol összebarátkozik új szomszédjával, a munkanélküli hipochonderrel, akit a helyi vegyesboltban dolgozó felesége tart el. A megfáradt nő szemet vet az éjszakai klub kidobófiújára, de az a sztriptíztáncos csajt szereti. Ő azonban gyermeke apjára vár, aki épp a közeli börtönben hűsöl, ahol a börtönőr is dolgozik.
Az
Én, Olga Hepnarová
(Já,
Olga Hepnarová) című dráma egy
megtörtént esetet dolgoz fel. Olga volt Csehszlovákiában az
utolsó halálra ítélt és kivégzett nő. A főszereplő tette
hatalmas döbbenetet váltott ki a maga korában. 1973-ban beült egy
teherautóba, és Prága belvárosában halálra gázolt nyolc
embert. Tettére személyes bosszúként tekintett, amellyel
megfizetett az élete során őt ért sérelmekért. 1975-ben ő volt
az utolsó nő, akit Csehszlovákiában kivégeztek.
Feljogosíthatja-e a legmélyebb személyes megalázás érzése az
embert arra, hogy más életére törjön? A cseh filmkritikusok
ennek a cseh-lengyel-francia-szlovák koprodukcióban készült
filmnek és elsőfilmes rendezőinek ítélték a legtöbb elismerést
a 2016-os év terméséből.
A
foci gyakori téma Csehországban is, bár az FC
Roma csapata még nem gondolkodik
nagyobb stadion építésén, egyelőre az emancipáció és önmaguk
elfogadtatásának göröngyös útját járják. A filmben egy új
csapat indul a legalacsonyabb osztályban. Az FC Roma, mint a děčíni
járási bajnokság csapatát többségében roma játékosok
alkotják. A potenciális ellenfeleik többsége bojkottálja a roma
csapatot, így néha játszanak meccset, gyakrabban nem és ilyenkor
játék nélkül nyerik a meccseket. Az FC Roma focistái számos
atrocitást élnek át, ám a táblázatban egyre magasabbra kerül a
csapat. Sikerülhet magasabb osztályba jutni a játékosoknak, és
meggyőzni a környezetüket, hogy ők nem egy agresszív banda,
egyszerűen csak focizni szeretnének?
A vetítés után vendég lesz a film két rendezője, Rozálie
Kohoutová és Tomáš Bojar.
Az
emancipáció nemek közti mellékhatásait próbálják
feltérképezni a Tigris elmélet
(Teorie
tygra) alkotói, a film főszerepét,
a „féktelen tigrist” nem más, mint a Karlovy Vary Nemzetközi
Filmfesztivál igazgatója, Jiří Bartoška alakítja. A komédiában
az állatorvos Jannak hirtelen mindenből elege lesz. Az utolsó
cseppet apósa halála jelentette, akinek elfogyott az ereje és
türelme, mert életéről és haláláról is a felesége döntött
abban a hiszemben, hogy ő tudja a legjobban, mi a jó és helyes,
nem respektálva férje egyetlen óhaját vagy kérését sem. Jan a
temetésen döbben rá, hogy ha nem tesz semmit, ugyanúgy végzi,
mint az apósa, hiszen őt is hasonlóan rövid pórázon tartják.
Vajon feléleszthető még a megfélemlített házinyúlban a
féktelen és szabad tigris?
A
budapesti vetítéssorozatot Jan Hřebejk cseh-szlovák
koprodukcióban készült filmje, A
tanítónő (Učitelka)
zárja, melynek története a
manipuláció művészetébe avatja be a nézőt. Bár a történet a
80-as években játszódik, a film megtekintése során sokszor
érezhetünk párhuzamot az adott kor és napjaink történései
között. A történet szerint egy általános iskola igazgatónője
rendkívüli szülői értekezletet hív össze, mert az a pletyka
terjed, hogy a kedves és empatikus osztályfőnök benyomását
keltő új tanítónő a diákjain keresztül manipulálja a
szülőket. A kisebb szívességektől a komolyabb anyagi
ellenszolgáltatásokon át a lehetséges szerelmi viszony víziójáig
sok minden felmerül. Bár a történetet a csehszlovákiai
szocializmus késői időszakában játszódik, a manipuláció
művészetének árnyalt bemutatása univerzális érvényességű.
Budapest:
Toldi mozi: Sosem vagyunk
egyedül: 02.22. 19:00, Én,
Olga Hepnarová: 02.23.
19:00, FC Roma:
02.24.
19:00, Tigris elmélet: 02.25.
19:00, A tanítónő: 02.26.
19:00
Miskolc /
Művészetek Háza, Béke Art-mozi: Sosem
vagyunk egyedül:
03.03. 18:00, Tigris elmélet:
03.04.
18:00, A tanítónő: 2017.03.05.
18:00
Szeged / Grand
Café: Sosem vagyunk
egyedül: 03.08.
19:00, Én, Olga Hepnarová:
03.09.
19:00, A tanítónő: 03.10.
19:00
Debrecen /
Apollo mozi: A
tanítónő: 03.12.
19:30, Tigris elmélet:
03.13. 19:30, Sosem vagyunk
egyedül: 03.14.
19:30
Legjobb a cseh filmfesztivál a világon a weboldal-juk csodás.
VálaszTörlésKöszönöm előre!
Érdekes program. köszönjü Blatox
VálaszTörlés