Oldalak

Favorit - a kerékpár!

Közeledik a július és vele a kerékpársport szerelmeseinek éves ünnepe, a Tour de France. De mielőtt folytatnánk cikkünket, engedjék meg, hogy egy személyes élményt meséljek el. Valamikor az 1980-as évek legelején a bátyámnak, aki személy szerint kevésbé lelkesedett a kerékpározásért, mint én, volt egy csodás piros bringája. Mint jóval fiatalabb tesó eleinte még csak a magam kisebb méretű biciklijén ülve álmodoztam arról, hogy egyszer nekem is lesz egy ilyen 28-as kerekű szépségem. De oly sokáig már nem is kellett erre várnom, hiszen néhány évvel később már adódott is a lehetőség. A testvérem végképp ráunt a fárasztó pedálmozgatásra, így letette bicaját a kert egyik zugába, majd egy pár hónapra ott is felejtette. Itt leltem rá a már az elhagyott bringára, majd némi családi belső egyeztetést követően végleg átvettem a gondozását ennek a megunt, csöppet leharcolt, egyik oldalán napszítta, kicsit rozsdás, de még ilyen állapotában is csodás járműnek. Rögvest nekiálltam a felújításának, és hamarosan már büszkén pattanhattam a pompás drótszamaramra.
 
Favorit

Így lett életem első felnőtt kerékpárja egy igazi, cseh(szlovák) gyártmányú, öt (!) sebességes FAVORIT, amelyről oly sok korombeli gyermek, ifjú álmodozott. A Favorit ekkortájt elment egy kisebb fajta státusz szimbólumnak is, hiszen az orosz Szputnyik és a magyar Csepel kerékpármonstrumok gazdái csak irigységgel vegyes csodálattal nézték a karcsú, könnyű és gyors Favorit „versenykerékpárok” nyergében tekerő sporttársaikat. Favorithoz ekkortájt nem volt könnyű hazánkban hozzájutni, mondhatni ezt is csak a pult alól árusították, sőt a csehszlovák kerékpár alkatrészek (egy-egy új fejlesztésű fék vagy váltó) becsempészése is komoly iparágnak számított. Ez volt kétségkívül a Favorit hazai fénykora, amely a rendszerváltást követően gyors ütemben letűnt.
 
Az álom járgány
 
De mielőtt túlságosan is előreugornánk az időben nézzük meg egy kicsit a Favorit történelmét, mit is érdemes róla tudnunk. Gyártásának története a II. Világháborút követő időszakra nyúl vissza, amikor is a kerékpározás és a kerékpárversenyek újból egyre nagyobb népszerűségnek kezdtek el örvendeni. 1948-ban a Plzeňtől keletre fekvő közeli városkában, Rokycanyban, ahol már 1922-től kezdve készítettek remek Tripol Hering márkájú kerékpárokat, sőt 1934-től már két bicajgyártó cég (a Tripol és a Tudor) is működött az említett cégek államosításával, és összeolvasztásával egy új kerékpárműhelyt (Eska-Cheb) hoztak létre. A helyben elérhető képzett, szakmai tapasztalattal rendelkező munkaerővel hamar nekiálltak a gyártásnak, amelynek során a kerékpár csaknem valamennyi alkatrésze saját fejlesztés eredménye lett. Erre részben a szükség vitte rá a gyártót, mivel ekkortájt Csehszlovákia nemigen rendelkezett a neves olasz, francia bicaj alkatrészek beszerzéséhez szükséges „kemény” valutával. 1950-ben megalakították a TJ Favorit kerékpárklubot is, amely ettől fogva egyben az újonnan kifejlesztett különféle bicajok tesztelő csapata is lett, azoké a kétkerekűeké, melyeket immáron (1951-től) szintén Favoritnak kereszteltek el.

Favorit összeszerelő műhely Rokycanyban
 
A Favorit kerékpárokkal a versenyzők számos viadalon értek el komoly sikereket, így a márkanév közismertté és kapóssá vált. Amíg 1951-ben még összesen „csak” 5148 db kerékpárt gyártottak le, addig 1955-ben már 13531 db-ot, majd 1961-ben az új bicajok száma meghaladta a 30 ezret (31175 db) is. 1978-ban már az egymilliomodik Favoritot gurították ki a szerelőcsarnokból, amely már igen tekintélyes számnak tekinthető. Ezzel a fejlődésnek persze még mindig nem volt vége, 1981-ben az éves gyártás 65328 db-ra bővült. A gyártás még így sem tudta követni az igényeket, hiszen immáron több, mint 38 országba exportálták a kiváló minőségű kerékpárokat, és nem csupán az ex-kommunista országokba, hanem az USA-ba, Kanadába, Nyugat-Németországba is. Az F1S jelzésű versenykerékpárokat számtalan ország (köztük Magyarország) versenycsapatai használták és sikereikkel továbberősítették a Favorit márkanév elismertségét. A gyár fő termékei a kifejezetten jó minőségű és részben saját fejlesztésű túrakerékpárok, sport- és versenykerékpárok, speciális pálya- és akrobata-kerékpárok voltak.

A 80-as évek szocialista csúcsbringája
 
A bársonyos forradalmat, a rendszerváltást követően a Favorit kerékpárgyártás fokozatosan visszaesett. A kommunista blokk országaiba már a nyugati versenytársak is szabadon vihették bicajaikat, de nem is ez volt a legnagyobb probléma. Ekkortájt vette kezdetét a kerékpárok gyökeres átalakulása, az ún. hegyi kerékpárok megjelenése és gyors ütemű elterjedése, amely változásra a Favorit gyártói már nem tudtak sikeresen reagálni. A cég 2001-ig tartotta magát, de ekkor végzetesen csődbe ment. Egy új tulajdonos (Bike Technology & Public Relations (BTPR) felvásárolta a gyárat, a technológiát és a Favorit márkanevet, majd olcsó, vacakabb minőségű ázsiai alkatrészekből kezdett el hegyi és trekking bicajokat gyártani, de nem túl nagy sikerrel. A gyártás hamarosan leállt, a cég becsődölt, majd átszervezés után ismét becsődölt, és ez a Favorit márkanév lejáratásához, elfeledéséhez csaknem elegendőnek bizonyult.
 
A megújult Favorit
 
Hosszú hányattatást követően 2011-ben azonban a Favorit valóságos főnixmadárként röppent fel újból a haló poraiból. A szlovák nemzetiségű Richard Galovič megvásárolta a Favorit márkanevet, és megalapította a FAVORIT Csehszlovákia (!) nevű céget, amely a tradíciókon alapulva, de a kor igényeinek megfelelő új modelleket kezdett el kifejleszteni. Kiváló minőség, új díjnyertes minimalista design, választható karbonszálas vagy acél váz, a tömeggyártás helyett kézműves kivitelezés, ez jellemzi az új Favorit bicajokat. Az univerzálisabb felhasználású Aviator-tól, a Bigboss versenygépig, a strapabíró Cronos-tól a kényelmes Diamant városi bicikliig tart a választék, sőt ez év elejétől már az elit versenykerékpáros mezőny számára is ajánl egy F1 Super Special elnevezésű modellt, mintegy 240 ezer cseh koronás áron (kb. 2,9 millió Ft). Egy-egy gép megalkotása több, mint egy hónapot vesz igénybe, de a hírek szerint érdemes lesz rá várni. Idén az eddig Jeseníkben székelő cég „hazaköltözik”, és ismét Rokycany lesz a Favorit kerékpárok szülőhelye. A kerékpármodellek a cég prágai bemutatótermében tekinthetők meg, de még az idén egy másik üzletük nyílik Pozsonyban.
F1 Super Special

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése