Közeledik a július és vele a
kerékpársport szerelmeseinek éves ünnepe, a Tour de France. De
mielőtt folytatnánk cikkünket, engedjék meg, hogy egy személyes
élményt meséljek el. Valamikor az 1980-as évek legelején a
bátyámnak, aki személy szerint kevésbé lelkesedett a
kerékpározásért, mint én, volt egy csodás piros bringája. Mint
jóval fiatalabb tesó eleinte még csak a magam kisebb méretű
biciklijén ülve álmodoztam arról, hogy egyszer nekem is lesz egy
ilyen 28-as kerekű szépségem. De oly sokáig már nem is kellett
erre várnom, hiszen néhány évvel később már adódott is a
lehetőség. A testvérem végképp ráunt a fárasztó
pedálmozgatásra, így letette bicaját a kert egyik zugába, majd
egy pár hónapra ott is felejtette. Itt leltem rá a már az
elhagyott bringára, majd némi családi belső egyeztetést követően
végleg átvettem a gondozását ennek a megunt, csöppet leharcolt,
egyik oldalán napszítta, kicsit rozsdás, de még ilyen állapotában
is csodás járműnek. Rögvest nekiálltam a felújításának, és
hamarosan már büszkén pattanhattam a pompás drótszamaramra.
Favorit |
Így lett életem első felnőtt kerékpárja egy igazi, cseh(szlovák) gyártmányú, öt (!) sebességes FAVORIT, amelyről oly sok korombeli gyermek, ifjú álmodozott. A Favorit ekkortájt elment egy kisebb fajta státusz szimbólumnak is, hiszen az orosz Szputnyik és a magyar Csepel kerékpármonstrumok gazdái csak irigységgel vegyes csodálattal nézték a karcsú, könnyű és gyors Favorit „versenykerékpárok” nyergében tekerő sporttársaikat. Favorithoz ekkortájt nem volt könnyű hazánkban hozzájutni, mondhatni ezt is csak a pult alól árusították, sőt a csehszlovák kerékpár alkatrészek (egy-egy új fejlesztésű fék vagy váltó) becsempészése is komoly iparágnak számított. Ez volt kétségkívül a Favorit hazai fénykora, amely a rendszerváltást követően gyors ütemben letűnt.
Az álom járgány |
De mielőtt túlságosan is előreugornánk az időben nézzük meg egy kicsit a Favorit történelmét,
mit is érdemes róla tudnunk. Gyártásának története a II.
Világháborút követő időszakra nyúl vissza, amikor is a
kerékpározás és a kerékpárversenyek újból egyre nagyobb
népszerűségnek kezdtek el örvendeni. 1948-ban a Plzeňtől
keletre fekvő közeli városkában, Rokycanyban, ahol már 1922-től
kezdve készítettek remek Tripol Hering márkájú kerékpárokat,
sőt 1934-től már két bicajgyártó cég (a Tripol és a Tudor) is
működött az említett cégek államosításával, és
összeolvasztásával egy új kerékpárműhelyt (Eska-Cheb) hoztak
létre. A helyben elérhető képzett, szakmai tapasztalattal
rendelkező munkaerővel hamar nekiálltak a gyártásnak, amelynek
során a kerékpár csaknem valamennyi alkatrésze saját fejlesztés
eredménye lett. Erre részben a szükség vitte rá a gyártót,
mivel ekkortájt Csehszlovákia nemigen rendelkezett a neves olasz,
francia bicaj alkatrészek beszerzéséhez szükséges „kemény”
valutával. 1950-ben megalakították a TJ Favorit kerékpárklubot
is, amely ettől fogva egyben az újonnan kifejlesztett különféle
bicajok tesztelő csapata is lett, azoké a kétkerekűeké, melyeket
immáron (1951-től) szintén Favoritnak kereszteltek el.
Favorit összeszerelő műhely Rokycanyban |
A Favorit kerékpárokkal a versenyzők
számos viadalon értek el komoly sikereket, így a márkanév
közismertté és kapóssá vált. Amíg 1951-ben még összesen
„csak” 5148 db kerékpárt gyártottak le, addig 1955-ben már
13531 db-ot, majd 1961-ben az új bicajok száma meghaladta a 30
ezret (31175 db) is. 1978-ban már az egymilliomodik Favoritot
gurították ki a szerelőcsarnokból, amely már igen tekintélyes
számnak tekinthető. Ezzel a fejlődésnek persze még mindig nem
volt vége, 1981-ben az éves gyártás 65328 db-ra bővült. A
gyártás még így sem tudta követni az igényeket, hiszen immáron
több, mint 38 országba exportálták a kiváló minőségű
kerékpárokat, és nem csupán az ex-kommunista országokba, hanem
az USA-ba, Kanadába, Nyugat-Németországba is. Az F1S jelzésű
versenykerékpárokat számtalan ország (köztük Magyarország)
versenycsapatai használták és sikereikkel továbberősítették a
Favorit márkanév elismertségét. A gyár fő termékei a
kifejezetten jó minőségű és részben saját fejlesztésű
túrakerékpárok, sport- és versenykerékpárok, speciális pálya-
és akrobata-kerékpárok voltak.
A 80-as évek szocialista csúcsbringája |
A bársonyos forradalmat, a
rendszerváltást követően a Favorit kerékpárgyártás
fokozatosan visszaesett. A kommunista blokk országaiba már a
nyugati versenytársak is szabadon vihették bicajaikat, de nem is ez
volt a legnagyobb probléma. Ekkortájt vette kezdetét a kerékpárok
gyökeres átalakulása, az ún. hegyi kerékpárok megjelenése és
gyors ütemű elterjedése, amely változásra a Favorit gyártói
már nem tudtak sikeresen reagálni. A cég 2001-ig tartotta magát,
de ekkor végzetesen csődbe ment. Egy új tulajdonos (Bike
Technology & Public Relations (BTPR) felvásárolta a gyárat, a
technológiát és a Favorit márkanevet, majd olcsó, vacakabb
minőségű ázsiai alkatrészekből kezdett el hegyi és trekking
bicajokat gyártani, de nem túl nagy sikerrel. A gyártás hamarosan
leállt, a cég becsődölt, majd átszervezés után ismét
becsődölt, és ez a Favorit márkanév lejáratásához,
elfeledéséhez csaknem elegendőnek bizonyult.
A megújult Favorit |
Hosszú hányattatást követően
2011-ben azonban a Favorit valóságos főnixmadárként röppent
fel újból a haló poraiból. A szlovák nemzetiségű Richard
Galovič megvásárolta a Favorit márkanevet, és megalapította a
FAVORIT Csehszlovákia (!) nevű céget, amely a tradíciókon
alapulva, de a kor igényeinek megfelelő új modelleket kezdett el
kifejleszteni. Kiváló minőség, új díjnyertes minimalista
design, választható karbonszálas vagy acél váz, a tömeggyártás
helyett kézműves kivitelezés, ez jellemzi az új Favorit
bicajokat. Az univerzálisabb felhasználású Aviator-tól, a
Bigboss versenygépig, a strapabíró Cronos-tól a kényelmes
Diamant városi bicikliig tart a választék, sőt ez év elejétől
már az elit versenykerékpáros mezőny számára is ajánl egy F1
Super Special elnevezésű modellt, mintegy 240 ezer cseh koronás
áron (kb. 2,9 millió Ft). Egy-egy gép megalkotása több, mint egy
hónapot vesz igénybe, de a hírek szerint érdemes lesz rá várni.
Idén az eddig Jeseníkben székelő cég „hazaköltözik”, és
ismét Rokycany lesz a Favorit kerékpárok szülőhelye. A
kerékpármodellek a cég prágai bemutatótermében tekinthetők
meg, de még az idén egy másik üzletük nyílik Pozsonyban.
F1 Super Special |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése