125 évvel ezelőtt
született a cseh irodalom egyik legsokoldalúbb írója Karel
Čapek (1890 – 1938). A vidéki orvos családból
származó, gyermek korától kezdve komoly gerincbántalmaktól
szenvedő, de mégis Prágában 25 évesen filozófiai doktorátust
szerző író hamar jó barátságba került a kor cseh íróival,
tudósaival, politikusaival és művészeivel. Čapek
számtalan novellát, regényt, köztük bűnügyi regényt is írt.
Az 1930-as évektől kezdve megannyi antifasiszta írást alkotott,
és a közép-európai antifasiszta szellemi front egyik
legkiemelkedőbb vezéralakja lett. Gazdag fantáziája, humanizmusa,
éleslátása nagy hatással bírt kortársaira. Mindössze 48 évesen
hunyt el tüdőgyulladásban, és már nem érte meg Csehszlovákia
német megszállását.
Karel
Čapeket ugyan a klasszikus sci-fi irodalom egyik alapítójának is
nevezik, közismert, hogy a mára már a világ szókincsébe
bekerült robot kifejezést ő használta először egy regényében
(magát a szót a testvére, Josef alkotta), most mégis egy másik,
könnyedebb témájú művéből idézünk. A mű, amelyből egy kis
szövegrészletet kiragadtunk, az 1932-ben írt Barangolások
Európában, Hollandiai képek címet viselő műve. Így látta
Čapek a kerékpárosokat, kerékpárokat és a holland kutyákat:
„ …No és aztán a kerékpárok.
Már láttam egy és mást, de annyi kerékpárt, mint például
Amszterdamban, még nem láttam; ezek már nem is kerékpárok, hanem
kerékpártömegek, kerékpárfalkák, kerékpárkolóniák,
olyasvalami, mint a baktériumok tenyészete, vagy mint az ázalékok
hemzsegése, vagy a muslincák örvénylése; a legszebb az, amikor a
rendőr egy pillanatra megállítja a kerékpárok rajzását, hogy
át lehessen menni az utcán, és aztán nagylelkűen ismét utat
enged: ilyenkor az egész bicikliraj, élén néhány vérbeli
versenyzővel, galoppban előretör és tovanyüzsög fantasztikus
szúnyogtáncot járva. A helybeli viszonyok ismerői azt állítják,
hogy Németalföldön ma három és fél millió kerékpár forog,
ami azt jelenti, hogy minden három lakos alá jut egy, a
csecsemőket, tengerészeket, a királyi családot, valamint a
lelenc- és szegényházak gondozottjait is beleértve. Én ugyan nem
számoltam, de azt hiszem, egy parányival mégis több van belőlük.
Azt mondják, itt elegendő ráülni a kerékpárra, és már magától
megy; olyan sima és egyenes ez az ország.
Láttam apácákat kerékpáron, és
parasztokat, akik kerékpáron ülve vezették a tehenüket; az
emberek kerékpáron tízóraiznak, kerékpáron hordozzák
gyermekeiket és kutyáikat, és a szerelmesek kerékpáron taposnak
a csábos jövendő felé egymás kezét fogva; én mondom,
kerékpárosított nép ez. Ha már a kerékpározás ilyen mértékben
nemzeti szokássá válik, megfontolandó, milyen hatása van a
nemzeti jellemre.
Nos, szerintem:
1. a kerékpáros ember megszokja, hogy gondoskodjék önmagáról, és ne zavarja mások köreit, azaz karikáit;
2. vár a sorára, de azonnal beletapos, mihelyst egy körömnyi helyet kap;
3. előbbre jut anélkül, hogy túlságosan erőlködne, és hogy a legkisebb zajt is okozná;
4. a kerékpáros jobban el tudja magát különíteni, mint a gyalogos, és sokkal inkább önmagába zárt egység még párban és tömegben is;
5. a kerékpár valamiféle egyenlőséget és egyneműséget teremt az emberek között;
6. megtanítja őket bízni a tehetetlenségi nyomatékban;
7. végül kifejleszti a csend iránti érzéküket.
1. a kerékpáros ember megszokja, hogy gondoskodjék önmagáról, és ne zavarja mások köreit, azaz karikáit;
2. vár a sorára, de azonnal beletapos, mihelyst egy körömnyi helyet kap;
3. előbbre jut anélkül, hogy túlságosan erőlködne, és hogy a legkisebb zajt is okozná;
4. a kerékpáros jobban el tudja magát különíteni, mint a gyalogos, és sokkal inkább önmagába zárt egység még párban és tömegben is;
5. a kerékpár valamiféle egyenlőséget és egyneműséget teremt az emberek között;
6. megtanítja őket bízni a tehetetlenségi nyomatékban;
7. végül kifejleszti a csend iránti érzéküket.
Ezzel máris több jót mondtam a
kerékpárosokról, mint amennyit gondolok róluk; most pedig, amikor
már nem állhatnak rajtam bosszút, nyilvánosan kijelentem, hogy
nem szeretem őket, mivel kissé természetellenesnek tartom, hogy az
ember üljön és menjen egyszerre. Végül is az ilyen ülve menés
is befolyásolhatja egy nemzet tempóját és fejlődését.
Elképzelhető, hogy lehet lassan taposva is gyorsan előrejutni.
Ezek a hollandusok legalábbis egész messzire jutottak, bár majdnem
olyan álmosan taposnak, mint egy lassított filmen. Ami engem,
gyalogos és kézzel integető embert illet, nem fogom zavarni sem
köreiket, sem karikáikat; minden nemzet olyan eszközzel
vándoroljon a csillaga után, amilyennel jólesik.”
Még valami szembeötlik a
németalföldi utcákon, éspedig a kutyák. Nincs ugyanis
szájkosaruk; ennek következtében folyton nevetnek, majdnem
hangosan, és nem marakodnak, senkit sem harapnak meg, és nem
morogják meg egymást amolyan közép-európai ingerültséggel;
ebből az a tanulság, hogy nemcsak a kutyák, hanem az emberek is
meg tudják hálálni a szájkosár nélküli szabadságot, és hogy
a szabadság az isten pompás ajándéka, ámen…”
Karel Čapek: Cestopisy
(Barangolások Európában, Hollandiai képek (1932)) – fordította
Szeberényi Lehel és Székely István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése