Most
városa Prágától észak-nyugatra mintegy 80 km távolságra
fekszik, az Érchegység lábánál. Nevét, ami csehül hidat
jelent, az egykori mocsaras, vizenyős területen épített számos
fahídról kapta, amelyek a biztonságos átjárást biztosították.
Történelme a XIII. században kezdődött, és bármilyen furcsán
is hangzik az 1980-as évek elején ért véget. Miért is mondjuk
azt, hogy a ma is csaknem 70 ezer ember lakhelyét jelentő város
meghalt, és nincs történelme? Erre hamarosan visszatérünk, de
haladjunk sorban.
Most, a XVIII. században |
A település 1238-ban vált királyi várossá, és a Přemysl királyi dinasztia alatt egyben igen-igen gazdaggá. Eme gazdagságnak az évszázadok elmúltával vége szakadt, egészen a XVIII. századig, amikor is felfedezték, hogy a város körüli - és sajnos alatti - területek igen gazdag lignit, és barnakőszén lelőhelyek. Ezt a hatalmas energia bázist egyre intenzívebben kezdte el a mindenkori állam hasznosítani.
Most, a Híd ennek a hatalmas kincsnek köszönhette az újbóli fellendülését, és gazdasági megerősödését, de ez okozta a későbbi „halálát” is. A XX. század elején Most-on már cukorgyár, acélmű, porcelán üzem működött, városi múzeuma volt, és fejlett vasúthálózattal rendelkezett. 1911-ben itt épült fel az Osztrák-Magyar Monarchia talán legmodernebb színháza, az 1914-re megépített víztározó pedig a város vízellátási gondjait is megoldotta.
Most, 1898 |
Az
1898-ban készített képeslapon látszik Most, vagy ahogy németül
hívták Brüx városa, háttérben a Hněvín heggyel. Látható a
sok szép templom (a háttérben a Szűz Mária templommal), amelyek
a főként német nemzetiségű hívőket fogadták.
Most, 1912 |
1925 |
Az
1925-ös képeslapon a Szűz Mária templom figyelhető meg, a
háttérben a Hněvín-hegyi kilátóval. A
második világháború során a város teljesen a hitleri
Németország irányítása alá került, hiszen az amúgy is főként
német nemzetiségű lakossággal rendelkező városában kitermelt
energiahordozókra hatalmas igény jelentkezett. Az itt bányászott
barnakőszénre alapulva állították elő az úgynevezett Ersatz
üzemanyagot, jobbára a sachsenhauseni koncentrációs tábor
foglyainak a most-i munkatáborban történő dolgoztatása révén.
Sajnos hadászati jelentősége miatt a várost számos jelentős
légicsapás érte a világháború utolsó időszakában.
Most, piactér, 1944 |
Az
1944-ben készített felvételen a városka még ép piactere
látható. A
város és lakosok az idők során igen sok szenvedést éltek át.
Tizenkét nagyobb és ki tudja hány kisebb tűzvész, a részben a
bányászatnak köszönhető földomlások, valamint a háborúk
rendszeres pusztulást hoztak de a város ezt mind túlélte. Az
Óváros számára a véget mégis
a béke időszaka hozta. A
szocialista érában a gazdasági verseny a kapitalista nyugattal, a
nyersanyagok, és energiahordozók iránti éhség mellett eltörpült
minden más. A környezet védelme, a kulturális, épített örökség
megőrzése teljesen háttérbe szorult és ez sokszor végletes, és
végzetes tettekhez vezetett.
Terjed a bánya, a templom már torony nélkül vár az elszállításra |
1964-ben
a Csehszlovák kormány döntött arról, hogy Most városának
teljes történelmi negyedét megsemmisíti, és a területen új lignit
bányát nyit. A következő évtizedekben az Óváros valamennyi
épületét felrobbantották, eldózerolták, beleértve a már
említett színház épületet, számos templomot, a XV. század óta
működő sörgyárat, az acélművet, mintegy 20 éttermet, mindent.
Bánya, a város határában |
Ezzel
egy időben egy teljesen új, szocialista stílusú, azaz panel
rengetegből, és ízléstelen beton szörnyeteg középületekből
álló új várost építettek fel, ahová mintegy 16 ezer lakost
költöztettek át az otthonaikból. Ez
az új, 85 ezer főre tervezett város azonban már nemigen nevezhető
Most-nak, inkább egy történelmi múlt, és hangulat nélküli Most
2-nek. Így bátran mondhatjuk, hogy 1982-ben, amikor is a teljes
terület elpusztításra került egyúttal Most, a történelmi város
is eltűnt.
Ilyen volt, ilyen lett |
A
pusztítás során egyedül egyetlen épületnek kegyelmeztek meg.
Valószínűleg csak a minimális látszat fenntartása végett a
XVI. században épített Szűz Mária templom teljes épületét -
amely 12 ezer tonnát (!) nyomott - vasúti sínen gördítették 841
méterrel távolabbra. Az épület áttelepítése (torony nélkül)
28 napon át tartott, és naponta 30 métert tettek meg. Erre a
műveletre fenemód büszke volt az akkori kormány,
hiszen ezzel még a Guiness Rekordok könyvébe is bekerültek.
Szűz Mária templom - az egyedüli túlélő |
Ha
valaki errefelé jár, ajánljuk, hogy menjen fel a hněvín-hegyi
kilátóba, és miközben körbenéz a tájon, kérjük emlékezzen
meg az egykori városról, amelyet elpusztított a hatalmas
emberi „értelem”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése